SEO: optimalizace pro vyhledávače ⭐

V tomto článku se dozvíte, co je SEO (Search Engine Optimization), česky optimalizace pro vyhledávače, jaká je definice SEO, k čemu je dobré i proč se SEO optimalizace neříká.

Zjistíte jaký je cíl optimalizace webových stránek pro vyhledávače, jak poznáte nepoctivou SEO agenturu, neznalého i zkušeného SEO konzultanta (specialistu), jak se dělá optimalizace stránek krok za krokem.

Dozvíte se také, jak psát SEO Friendly texty (optimalizované pro vyhledávače i lidi), aby vás vyhledávače milovaly.

Jistě vás také bude zajímat ceník SEO. Jaká je cena optimalizace, kolik obvykle stojí.

Pod pokličku nahlédnu také u termínů SERP (Search Engine Result Page), vysvětlím strategii Long Tail (dlouhý chvost), podíváme se na nejpoužívanější SEO nástroje.

Kromě vysvětlení základních pojmů se dozvíte, jak vyhledávače fungují a podle čeho řadí výsledky vyhledávání.

Na konci článku si můžete prohlédnout krátké video v angličtině, které na jednoduchých animacích vysvětluje princip fungování vyhledávačů Google a Bing - přirovnává je k velkým knihovnám.

SEO PRAKTICKY: Jak optimalizovat stránky (nejen) pro SHOPTET

Co je SEO? Definice SEO

SEO-definiceSearch Engine Optimization (SEO) = optimalizace pro vyhledávače, je metoda úpravy (optimalizace) webových stránek tak, aby byly snáze dohledatelné v organických výsledcích vyhledávačů, jakými jsou např. Google nebo Seznam.cz (v Českých podmínkách), nebo třeba Bing a další vyhledávače. Cílem SEO je dostat webové stránky na první příčky v organickém (neplaceném) výsledku vyhledávání na vybraná klíčová slova, která budou přinášet nejvyšší konverzi.

SEO (Search Engine Optimization) se nejčastěji překládá do češtiny jako optimalizace webových stránek pro vyhledávače.

K čemu je dobré SEO

Nejkomplexnější návod krok za krokem, jak na SEO

Chcete-li opravdu podrobný a detailní návod, jak na SEO, přečtěte si velmi obsáhlý článek, jak dělám SEO. Najdete zde postup krok za krokem, SEO nástroje, které používám, moje workflow i vyhodnocování optimalizace stránek pro vyhledávače.

"SEO optimalizace" se neříká

Pozor, slovní spojení SEO optimalizace je nesmysl. s tímto termínem je možné se často setkat, jak na straně klientů, tak na straně SEO agentur nebo SEO konzultantů (specialistů). Chyba je v tom, že SEO je akronym, který již v sobě obsahuje slovo "Optimalizace". Takže v podstatě kdy řeknete SEO optimalizace, tak říkáte OPTIMALIZACE PRO VYHLEDÁVAČE OPTIMALIZACE.

Někteří SEO konzultanti jsou na toto "přeřeknutí" přecitlivělí. Z mého pohledu to není taková katastrofa, zvlášť, když to řekne klient, který nemůže takové drobné terminologické nuance rozlišovat, konec konců proto si vás najímá jako odborníky.

Když vám někdo bude nabízet "SEO optimalizaci", už to samotné vypovídá o tom, že tento konzultant nebo specialista se v dané problematice příliš neorientuje (nebyl-li to přeřek, překlep nebo zjednodušení, aby klient věděl, že oba hovoří o tom samém).

I přesto, že se SEO optimalizace neříká, lidé takto tento pojem vyhledávají.

Stejně chybné je označení pro někoho, kdo provádí optimalizace stránek pro vyhledávače. Neříká se SEO optimalizátor, ale SEO konzultant nebo SEO specialista.

Podívejte se na nejčastější hledané výrazy obsahující SEO optimalizaci:

Takže i přesto, že řada konzultantů a specialistů bojuje proti chybné terminologii, uživatelé na to nehledí a vesele si vyhledávají podle svého. 

Jaký je cíl optimalizace webových stránek pro vyhledávače?

Cílem optimalizace webových stránek pro vyhledávače je přivádět na vaše webové stránky víc relevantních návštěvníků z organického (neplacenéo) vyhledávání.

Ke splnění tohoto cíle potřebujete kontinuálně pracovat na vylepšování on-page a off-page faktorů vašich stránek. Jak už názvy napovídají, jedná se o úpravu určitých parametrů přímo ve vaší webové prezentaci a o úpravu faktorů mimo vaše stránky.

Soustřeďte se na zvyšování organické návštěvnosti „správných“ návštěvníků, kteří vám pomohou naplňovat primární účel vašeho webu (prodej a další konverze v případě e-shopů, délka návštěvy počet zobrazených stránek nebo jiné cíle např. u zpravodajských webů).

Co všechno zahrnuje SEO

Obrázek: Infografika, co vše v sobě zahrnuje pojem SEO

Kdo vám pomůže s optimalizací? Marketingové agentury, konzultanti (specialisti) nebo DIY

Nepoctivé SEO agentury, neznalí SEO konzultanti (specialisti) a jejich sliby vs reality

Máte nespočet možností, jak se dobrat ke kvalitně optimalizovanému webu. Nejdražší, ale zároveň nejjistější cestou je najmout agenturu nebo specialistu. Do optimalizace se můžete také pustit stylem DIY (udělej si sám). K dispozici máte nepřeberné množství zdrojů a informací. Jen je třeba zvolit ty správné zdroje. Vybírejte autoritativní weby, oficiální doporučení a návody od Googlu nebo Seznamu.

Nikdy nevěřte příslibům garantovaných předních pozic ve výsledku vyhledávání od SEO agentur, reklamní agentur ani SEO specialistů. Je to nesmysl, v SEO nemůže nikdo nic garantovat, alespoň ne co se týče vysoce konkurenčních slov.

Výsledky řazení výsledků vyhledávání se řadí podle relevance stránek, přičemž se vyhodnocuje cca 200 hodnotících parametrů, které navíc mají různé váhy, které se v čase mění.

Vyhledávače neustále upravují vyhledávací algoritmus, aby co nejlépe splňoval představy uživatelů. Nikdo (kromě vyhledávačů samotných) přesně nezná všechny měřené atributy, natož jejich váhy. Cestou k úspěchu v optimalizování stránek pro vyhledávače vede dlouhá cesta plná poctivé práce. A většinou platí, že soustředíte-li se na návštěvníka a děláte obsah pro něj (pro vaši cílovou skupinu), nemáte zásadní chyby v ON-PAGE faktorech a funkčnosti stránky, výsledek se dostaví. Buďte trpěliví, první výsledky práce se mohou dostavit až po několika měsících od základní optimalizace.

SEO konzultant / SEO specialista

S optimalizací webových stránek vám může pomoci nejenom reklamní agentura, ale i jednotlivci, živnostníci, kteří se označují jako SEO konzultanti nebo SEO specialisti. Tito odborníci se na optimalizaci stránek specializují a proto často mají lepší předpoklady pro dodání kvalitnějších služeb než agentury, které SEO nabízí pouze v balíčku doporučeného komunikačního mixu klienta.

Ale samozřejmě i tady, stejně jako všude jinde, platí, že jsou SEO konzultanti dobří a méně dobří a vyloženě špatní.

Jak poznám profesionálního SEO konzultanta

Jak poznáte SEO konzultanta nebo SEO specialistu, který odvádí skutečně profesionální práci? Jednoduše, ukáže vám jeho výstupy na reálných případových studiích. Nechtějte pouhé odkazy na reference!!! To vám nic neřekne. Chtějte vědět, jaké měl zadání, jaký dodal výstup a jakého dosáhl výsledku v horizontu půl roku! Chtějte vědět, kam se jejich klienti v organickém vyhledávání posunuli a jaké jim to přineslo návštěvy.

Bohužel, na českém trhu zatím takto praxe neexistuje, nebo jen výjimečně. S reálnými výsledky SEO se chlubí jednotky konzultantů a specialistů. Vím snad jenom o jedno případu, který se tím chlubí a myslím, že je to proto, že se tím opravdu chlubit může (a není to Pavel Unger). Je to Daniel Gottwald, který skutečně dokáže mít výsledky.

Jaké mají SEO konzultanti výsledky v optimalizaci svých vlastních webových stránek

Udělal jsem si analýzu "konkurenčních" SEO specialistů a konzultantů a z té mi vypadly pro mě překvapivé výsledky. Na základě analýzy klíčových slov jsem analyzoval cca 10 českých předních SEO konzultantů, jak dobře mají pokryty termíny související s jejich hlavním byznysem.

Můžu s klidným srdcem konstatovat, že kovářova kobyla skutečně chodí bosa. Z mé klíčovky jsem identifikoval pro oblast SEO přes 300 relevantních klíčových slov, na která by se měli konzultanti a specialisti soustředit a snažit se umísťovat na přední příčky vyhledávačů.

A výsledek? Některé SEO agentury a opravdu hodně SEO specialistů na těchto cca 300 relevantních výrazů neumístilo ani jednou do 20 místa!!! Vůbec nechápu, jak pak takový subjekt nebo konzultant může nabízet službu posouvání v organickém vyhledávání, když sám není schopný deklarovat svoje schopnosti na svém projektu.

Analyzoval jsem si prakticky všechny doporučené profesionály ze sekce SEO profesionálové, které doporučuje Shoptet na stránce Shoptet Partneři. A výsledek byl opravdu pro mě až překvapivě špatný.

Ale ať nejsem tak pesimistický. Neříkám, že to, že tito profesionálové nemají sami optimalizované stránky a jsou prakticky nedohledatelní, neznamená to, že nejsou schopni uspokojovat potřeby svých zákazníků, nebo že by tomu nerozuměli. To určitě ne ;-)

Kdo je jak optimalizovaný se SEO konzultantů a agentur

Budete-li vybírat SEO konzultanta nebo specialistu, zkuste jak on sám je dohledatelný na relevantní fráze, na které by měl i on být dohledatelný.

Optimalizace webových stránek krok za krokem

K SEO se dá přistoupit řadou přístupů. Níže popsaný postup v realizaci SEO strategie popisuje přístup, který preferuji. Dlouhodobé, koncepční a efektivní SEO se dle mého názoru nedá dělat bez analýzy současného stavu, nastavení si dosažitelných SEO cílů, analýzy on-page faktorů, nápravy případných chyb, analýzy klíčových slov, obsahové stragegie, tvorby kvalitního a SEO Friendly obsahu a následného průběžného vyhodnocování.

Jaký je správný postup tvorby koncepční SEO strategie (strategie pro optimalizaci stránek pro vyhledávače)

Jaký je tedy správný postup při tvorbě SEO strategie? Obecně navrhuji tyto kroky:

  1. Analýza současného stavu
  2. Nastavení reálných a dosažitelných SEO cílů
  3. Analýza on-page faktorů
  4. Náprava kritických chyb (indexace, crawlability, důležité on-page hodnotící faktory)
  5. Analýza klíčových slov
  6. Úprava architektury webu
  7. Obsahová strategie
  8. Tvorba SEO Friendly obsahu
  9. SEO reporting a vyhodnocování

Samozřejmě se může stát, že klient již má hotovou analýzu klíčových slov, nebo má na straně on-page faktorů vše na jedničku, v takovém případě je možné tyto body jen v rychlosti zrevidovat, jsou-li aktuální a kvalitně realizované.

Je možné přistoupit k optimalizaci jen dílčích částí webu (dílčího obsahu), ale v takovém případě je nutné počítat, že jednotlivosti nefungují synergicky s ostatními věcmi (celkově kvalitní obsah, interní linkbuilding, linkbuilding, posilování autority domény...).

V tomto článku se pokusím popsat, jak spolupracuji s klienty. Dokážete si tak představit, jaké preferuji postupy, přístupy i výstupy.

Bude-li vám navrhovaný postup dávat smysl, neváhejte mě kontaktovat.

1. Analýza současného stavu

Na začátku stanovení správné SEO strategie je důležité si říci, kde jste a kam se chcete dostat.

Chcete-li nastartovat organický růst návštěvnosti, je potřeba mít v pořádku elementární napojení na analytické nástroje Googlu, konkrétně Google Analytics a základní SEO nástroj pro každého správce webových stránek, Google Search Console.

Analytické nástroje nám pomohou zjistit výchozí situaci, stav indexu, crawabilitu (průchodnost webu vyhledávacími roboty) atd.

Na základě informací z návštěvnosti si můžeme nastavit reálné cíle, viz další kapitola.

2. Nastavení reálných a dosažitelných SEO cílů - cena 0,- Kč

O nastavení SEO cílů píši podrobně v článku KPI - klíčové ukazatele výkonnosti. Níže pouze shrnuji, jaké cíle je dobré si pro SEO (optimalizaci stránek) nastavit.

  1. Nárůst organické návštěvnosti (např. růst meziměsíční organické návštěvnosti o +5%)
  2. Posun v pozicích sledovaných klíčových slov (kolik relevantních klíčových slov je v TOP 3, TOP 10, TOP 20)
  3. Konverze a Leady (jakou má organická návštěvnosti konverzi - konverzní poměr)
  4. Co nejnižší (nebo přijatelná) Bounce Rate (resp. Dwell-time)
  5. Průměr stránek na návštěvu
  6. Délku návštěvy
  7. Řešit stránky s nepřiměřenou mírou opuštění
  8. Crawl errory

Samozřejmě je možné si stanovovat individuální cíle jen pro určitá témata, skupiny klíčových slov nebo jiné metriky, které vyhodnotíte jako užitečné.

3. Analýza on-page faktorů (SEO audit) - cena 12.990 Kč

Společně s analýzou klíčových slov je tato analýza ON-PAGE faktorů tou nejdůležitější pro správné nastartování nárůstu organické návštěvnosti na vašich stránkách.

Podívejte se na komplexní popis analýzy on-page faktorů.

Jak vám analýza ON-PAGE faktorů pomůže zlepšit vaše webové stránky, cíl ON-PAGE analýzy

Cílem analýzy on-page faktorů je:

  1. Odhalit chyby v procházení a indexaci stránek, které zabraňují vyhledávačům indexovat vaše stránky
  2. Důkladně analyzovat nejdůležitějších on-page faktory, odhalit, kde máte skryté rezervy a prostor pro zlepšení (titulky, meta popisky, nadpisy, obrázky)
  3. Připravit provozovateli webu hodnotný podklad, který mu pomůže opravit současné chyby, které mohou bránit v organickému růstu
  4. Navrhnout postup oprav, vysvětlit jejich vážnost, ohodnotit závažnost zjištěných chyb

POZOR: analýza on-page sama o sobě nezlepší vaše pozice ve vyhledávačích. Je to podklad pro opravy a úpravy webu. V ceně analýzy není započítána oprava zjištěných chyb.

Ukázka výstupu analýzy ON-PAGE faktorů

Výstupem analýzy ON-PAGE faktorů je dokument, který upozorňuje na technické a optimalizační problémy a chyby, dává tipy a rady na zlepšení a rozvoj webových stránek. Součástí jsou veškeré tabulkové výstupy, které se k ON-PAGE faktorům vztahují.

Ukázka analýzy ON-PAGE faktorů.

Ukázka analýzy ON-PAGE faktorů. 

obsah-hodnoceni-kritika-webu

Ukázka celkového reportu Analýzy on-page faktorů.

4. Napravení kritických chyb (indexace, crawlability, důležité on-page hodnotící faktory)

Než se pustíme do optimalizace stávajícího obsahu, bylo by dobré napravit zjištěné kritické chyby a problémy, které by nám naši práci stěžovaly. Nežijeme v dokonalém světě, tak ani náš e-shop nebo webový projekt nemusí být dokonalý.

Některé chybky a nedokonalosti vyhledávače s grácií překonají a překousnou. Některé zásadní chyby nás však mohou poškozovat, bránit vyhledávačům v procházení webu (crawlingu), v indexaci a dalších věcech. Některé problémy mohou být příčinou toho, že nejste na lepších pozicích ve výsledku vyhledávání (SERP). O všech možných problémech se můžete dočíst v mojí SEO Akademii.

5. Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov (klíčovka) je tím nejzásadnějším dokumentem, který tvoří základní odrazový můstek při optimalizací webových stránek.

SEO se bez analýzy klíčových slov nedá dělat koncepčně, dlouhodobě, strategicky a hlavně efektivně.

K čemu všemu je analýza klíčových slov dobrá:

  • Podklad pro architekturu webových stránek
  • Podklad pro tvorbu obsahové strategie
  • Podklad pro správu PPC kampaní
  • Informace o existenci Landing Pages
  • Kompletní audit a revize aktuálního stavu SEO (pozice ve vyhledávačích, hledanosti...)
  • Identifikace SEO příležitostí (na co se zaměřit, jak dosáhnout rychlého úspěchu - díky identifikaci relevantních KW s velkou mírou hledanosti a nízkou konkurencí)
  • Analýza 3 přímých konkurentů, na jaká KW generují největší návštěvnost, jaké jejich stránky jsou úspěšné

Ukázka výstupů analýzy klíčových slov

Ukázka analýzy klíčových slov

Reálná ukázka z analýzy klíčových slov od SEOPRAKTICKY.CZ

Ukázka z klasifikační analýzy klíčových slov - analýza hledanosti klíčových slov a frází

Ukázka z klasifikační analýzy klíčových slov - analýza hledanosti klíčových slov a frází, roztřídění do kategorií, konkurenčnost výrazů + desítka dalších hodnotících paramterů.

Ukázka souhrnných statistických dat jednotlivých kategorií v analýze klíčových slov

Ukázka souhrnných statistických dat jednotlivých kategorií v analýze klíčových slov

6. Úprava architektury webu

Z analýzy klíčových slov získáme spoustu užitečných dat. Mezi ně patří také návrhy na nové produktové kategorie a části vašeho webu, optimalizace názvů kategorií atd. Návrh architektury sám o sobě může velmi pomoci s nárůstem organické návštěvnosti. Vytvoříte tak důležité vstupní stránky pro soubory klíčových slov, která se dosud nepokrývali.

7. Obsahová strategie

Obsahová strategie bezprostředně navazuje na analýzu klíčových slov. Máte-li v klíčovce již zahrnuté priority (ideálně priority s ohledem na přínos vašeho podnikání nebo s ohledem na stanovené cíle), je velmi jednoduché obsahovou strategii stanovit.

Jako vždy, nezapomínejte, co je podstatou optimalizace stránek (viz začátek tohoto článku) a s ohledem na to stanovujte obsahovou strategii.

Obsahová strategie je určena pro zákazníky, kteří mají realizovanou analýzu klíčových slov. Bez této základní analýzy nebudete moci efektivně a správně stanovit další postup budování obsahu.

V obsahové strategii stanovuji publikační priority, identifikuji největší publikační příležitosti. Porovnávám možný dosah jednotlivých témat, afinitu k byznystu a konkurenčnost jednotlivých výrazů nebo témat.

Základním pilířem pro obsahovou strategii je sběr dat, analýza a jejich následné vyhodnocení.

Cílem obsahové strategie je:

  • Identifikace vhodných témat, které jsou příslibem vysoké a ideálně konverzní audience
  • Identifikovat obsahové příležitosti, na které můžeme generovat novou organickou návštěvnost

Proč budovat obsah

  • Budování obsahu musí vždy korespondovat s jedním nebo více marketingovými cíli
  • Díky velmi kvalitnímu obsahu můžeme získat zpětné odkazy
  • Budování kvalitního a relevantního obsahu bude zvyšovat vaši organickou návštěvnost
  • Kvalitním obsahem budete generovat nové konverze a leady
  • Díky novému obsahu budete zvyšovat brand awareness (budování povědomí o značce)
  • Budování obsahu je základní součástí obsahového marketingu

Strategie Long Tail

Long Tail,„dlouhý ocas nebo „dlouhý chvost“ je termín vysvětlující vztah mezi hledaností a návštěvností nejčastěji hledaných klíčových slov a na druhou stranu hledaností a návštěvností vygenerovanou ze sousloví a dlouhých frází.

Jednoslovné výrazy mají obrovskou hledanost, na druhou stranu existuje příliš mnoho webových stránek, které toto slovo obsahují. Slovo je proto velmi konkurenční a není vůbec snadné (někdy až nemožné), abyste se na toto klíčové slovo umístili na předních příčkách ve vyhledávačích. Příkladem takovýchto slov je např. auto, káva, reality, televize, nábytek…

Na druhou stranu mnohoslovné fráze, které uživatelé čím dál častěji používají při vyhledávání, zvyšují šanci pro stránky s velkým množstvím relevantního textu v dané problematice. Mnohoslovné fráze bývají podstatně více konverzní, protože hledající uživatel je již v konečné fázi rozhodovacího procesu.

Budeme-li uvažovat marketingový model SEE / THINK / DO / CARE, zákazník se již nachází ve fázi, kdy jedná, tzn. ve fázi DO. Naopak jednoslovné nebo velmi obecné klíčová slova a fráze se vyskytují ve fázi SEE nebo THINK, kdy se zákazník teprve rozhlíží a o nákupu uvažuje v nějakém časovém horizontu. 

Long Tail

Obrázek: Long Tail ukazuje vztah mezi délkou (konkrétností) hledaného výrazu, pravděpodobnosti hledanosti a míry následné konverze (konverzního poměru). Čím konkrétnější výraz uživatel hledá, tím relevantnější výsledek mu vyhledávač může nabídnout a tím pravděpodobnější, že hledající najde odpovídající výsledek.

 

Strategie Long Tail využívá tzv. Paretova pravidla (někdy též Paretova principu nebo pravidlo 80/20), které na základě pozorování formuloval italský ekonom Vilfredo Pareto. V našem případě je pravidlo vyloženo tak, že 20% návštěvnosti z organických vyhledávačů je tvořeno populárními klíčovými slovy, 80% návštěvnosti je tvořeno velmi specifickými slovy nebo frázemi s nízkou mírou popularity.

Strategii Long Tail je možno aplikovat jak při přístupu k SEO (budování velkého obsahu), tak v PPC kampaních. Budete-li dělat reklamní PPC sestavu na vysoce konkurenční slovo, můžete očekávat vysokou cenu a paradoxně i nižší míru zobrazení inzerátu. Budete-li sestavy tvořit pro širokou databázi slov a frází, bude jejich objem vyhledávání výrazně nižší, vy však můžete dosáhnout výrazně lepšího výsledku s nižší cenou za proklik a vyšší mírou konverze.

Nezapomínejte, že každý z nás je jiný a k vyhledávání každý používá jiné obraty, slova, fráze. K jednomu výsledku tak lze dojít celou řadou cest. Dobře je to vidět v analytickém nástroji Google Analytics (Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Kanály -> Organic Search), kde zjistíte, že naprostý prim tvoří 3 a více slovné hledané výrazy a jednoslovné klíčová slova, které jste se v minulosti snažili optimalizovat pro lepší dohledatelnost ve vyhledávačích, mají podíl na organické návštěvnosti pouze jednotky procent.

Výsledek vyhledávání klíčových slov

Obrázek: Příklad fungujícího Long Tailu je vidět na organické návštěvnosti serveru DoGala.cz. Jednoslovný název domény tvoří cca 1,9% organické návštěvnosti. Další desítky tisíc organických návštěv přišlo z víceslovných výrazů.

 

Vyhledávač zobrazí výsledky vyhledávání na dané klíčové slovo a seřadí výpis výsledků od těch nejvíce relevantních. Tato stránka s výsledky se nazývá SERP (Search Engine Results Page).

Výstup obsahové strategie - redakční a publikační plán pro jednotlivé kategorie

Výstupem obsahové strategie je pdf dokument, který doporučuje postup při tvorbě obsahu, doporučuje prioritně zpracovávat určitá témata s ohledem na jejich možný dostah, nízkou konkurenčnost a vztah k byznysu webového projektu.

Obsah výstupu Tvorba obsahové strategie

Obsah výstupu Tvorba obsahové strategie.

Manažerské resumé tvorby obsahové strategie

Manažerské resumé tvorby obsahové strategie. Doporučení těch nejdůležitějších a nejefektivnějších obsahových kroků.

Konkrétní obsahová doporučení na základně vyhodnocení analýzy klíčových slov

Konkrétní obsahová doporučení na základně vyhodnocení analýzy klíčových slov.

Doporučení TOP obsahu dle hledanosti a konkurenčnosti.

Doporučení TOP obsahu dle hledanosti a konkurenčnosti Google.

8. Tvorba SEO Friendly obsahu

Chcete-li se v roce 2019 prosadit v organickém vyhledávání, musíte vytvořit obsah, který bude kvalitní, dostatečně obsáhlý s ohledem na dané téma, bude odborný, důvěryhodný a psaný autoritou (člověkem, který má z dané problematiky zkušenosti - informace). Takové informace je nutné zpracovávat na základě SEO analýz a následně je zpracovat jako SEO Copywriter.

SEO Friendly Copywriting považuji za nejzákladnější a nejdůležitější aspekt optimalizace webových stránek. Nemyslím tím samozřejmě význam toho slova v úzkém pojetí, ale v celém kontextu, který hned vysvětlím.

Nejnovější SEO trendy pro rok 2019 popisují, jak se algoritmy vyhledávačů mění. To co fungovalo již nefunguje, funguje zas něco nového a pro koncové čtenáře, kupující a uživatele dozajista výhodnějšího.

Chcete-li se v roce 2019 prosadit v organickém vyhledávání, musíte vytvořit obsah, který bude kvalitní, dostatečně obsáhlý s ohledem na dané téma, bude odborný, důvěryhodný a psaný autoritou (člověkem, který má z dané problematiky zkušenosti - informace). Takové informace je nutné zpracovávat na základě SEO analýz a následně je zpracovat jako SEO Copywriter.

Takovýto obsah tvořím, optimalizuji a předávám vám v podobě, ve které můžete ihned publikovat na vašem eshopu.

Co je SEO Copywriting?

SEO copywriting se vyvinul, protože Google neustále inovuje své algoritmy a věci, které fungovaly dříve, již nefungují.

Pokud chcete vytvořit vysoce užitečný obsah, který se líbí vyhledávači Google a současně vašim zákazníkům, musíte brát v úvahu oba tyto subjekty.

SEO copywriting je o vytváření užitečného, přesvědčivého a hodnotného obsahu, který je zaměřen na konkrétní klíčová slova, fráze a hledané výrazy. Užitečnost obsahu mu zajišťuje zpětnou vazbu uživatelů v podobě sdílení a zpětných odkazů (sociálních signálů), což je zase dobře hodoceno Googlem. Vyhodnocuje pak SEO Friendly Copywritingově sepsané texty jako vysoce relevantní, užitečné a upřednostňuje je ve výsledcích vyhledávání.

SEO Copywriter tvoří originální, strukturovaný, relevantní, informačně hodnotný a konverzní obsah

Vašim zákazníkům, uživatelům, kteří vyhledávají informace na internetu, a konec konců i vyhledávačům, musíte nabídnout originální, strukturovaný, relevantní, nebalastní, konverzní, informačně hodnotný obsah. Tento obsah tvořím a píši jako SEO Copywriter. Z mého pohledu je to jediný způsob, jak uspět ve výsledcích vyhledávání v roce 2019!

Vyhledávače chtějí nabízet čtenářům nejrelevantnější výsledky, snaží se o to od počátku vyhledávacích algoritmů. A budou jim nabízet takový obsah, který nelže, odpovídá na otázky (vyhledávací dotazy uživatelů), je informačně hodnotný a napsaný ideálně autoritou z daného oboru.

A právě o takový obsah usiluji, takovýto obsah se snažím psát a tvořit. Opírám se při jeho tvorbě o všechny dohledatelné zdroje, z nich čerpám informace a inspirace. Tvořím originální a hodnotný obsah, který milují jak čtenáři, tak vyhledávače.

Optimalizujete obsah na Search Queries (vyhledávací dotazy), ne jen na klíčová slova

Jaký je rozdíl mezi klíčovým slovem a Search Queries (vyhledávacími dotazy). Klíčová slova jsou obecné, hojně užívaná slova v jednotném čísle, v základním slovním tvaru. Lidé ale vyhledávají jinak. Používají celé vyhledávací fráze. Snažte se lidem odpovídat přesně na to, na co se ptají a jak se na to ptají.

SEO-copywriting

Ukázka tvorby SEO Friendly obsahu.

 

Pro jaké vyhledávače optimalizujeme naše stránky

Ať už provozujete jakýkoliv web, když ne dominantní, tak alespoň nezanedbatelný podíl na návštěvnosti budou mít návštěvy z internetových vyhledávačů. V ČR je dobré soustředit na optimalizaci vašich stránek pro dva vyhledávače, Google.cz (Google.com) a Seznam.cz.

Malé procento uživatelů využívá Bing.cz. Celosvětová dominance Googlu se projevuje již i v ČR, kde ještě donedávna vládl ve vyhledávačích Seznam.cz. Google je ve všech zemí jedničkou mimo Ruska (Yandex), Japonska (Yahoo!), Číny (Baidu) a Korey (Naver).

Jak uživatelé vyhledávají

Je to prosté. Když chce běžný uživatel něco najít, otevře si jeho oblíbený vyhledávač (zpravidla Google nebo Seznam.cz) a zadá hledaný výraz, tzv. klíčové slovo nebo v případě více slov hovoříme o klíčové frázi.

Klíčovým slovem rozumíme samostatné slovo nebo sousloví (řetězec slov), které uživatel zadává do vyhledávačů.

Jak lidé vyhledávají

Obrázek: Ukázka zadání hledaného klíčového slova (sousloví) "realitní kancelář brno" ve vyhledávači Google.cz

 

 

Čím dál častějším jevem je, že uživatelé zadávají do vyhledávačů víceslovné výrazy, od kterých si slibují relevantnější výsledky (např. název hledaného produktu – „televize Samsung UE55JU6472“). Takovéto dlouhé řetězce slov nahrávají bohatému obsahu na webových stránkách a přivádí uživatele z tzv. long tailu.

9. SEO reporting, vyhodnocování reálných výsledků

Vaše SEO aktivity měřte a to pravidelně. Jedině tak budete vědět, že děláte správné věci správně. Podívejte se, co všechno takový SEO reporting obnáší. Kontrola plnění stanovených cílů na měsíční bázi.

Závěrem k SEO strategii

Dává vám výše uvedený postup SEO strategie smysl? Máte doplňující otázky? Neváhejte využít kontaktu (telefon, e-mail), reaguji okamžitě (mimo temné noci a dovolené). 

Chcete se podívat na všechny služby, které nabízím? Navštivte prosím SEO služby.

Jaká je cena optimalizace stránek pro vyhledávače? Ceník SEO!

Na trhu se nabízí ceny SEO od 700 do 2500 Kč za hodinu bez DPH. Setkal jsem se i s extrémem, kdy někdo nabízí služby za 500 Kč, ale to byla opravdu jedna výjimka. Co se týče ceníku za optimalizaci, tak vždy přihlížejte k poměru CENA vs VÝSLEDEK. K čemu vám bude to, že investujete do optimalizace 10.000 (s nulovým výsledkem) namísto 20.000 (s výborným výsledkem).

Moje ceny SEO jsou naprosto transparentní. Víte přesně, kolik peněz investujete do optimalizace stránek a co přesně za tyto peníze dostanete za výstup. Jak v oblasti analýz, tak v oblasti SEO copywritingu.

Další důležité pojmy v problematice SEO

SERP (Search Engine Results Page)

Search Engine Result Page (SERP) je stránka výsledků zobrazená internetovým vyhledávačem, která vrací výpis relevantních internetových stránek na základě hledaného klíčového slova.

 SERP

Obrázek: SERP - stránka s výsledky vyhledávání ve vyhledávači Google. Vrchní šipka ukazuje placené výsledky (reklamu), šipka níže ukazuje organické výsledky vyhledávání.

SERP2

Obrázek: SERP - výsledek vyhledávání ve vyhledávači Seznam.cz. Šipky v horní části ukazují placené výsledky vyhledávání, šipka dole ukazuje na relevantní odkazy vytažené z katalogu firmy.cz. Teprve až pod těmito odkazy se zobrazují organické výsledky vyhledávání. 

Zpětné odkazy - linkbuilding

Budování zpětných odkazů patřilo v minulosti k základním úspěchů při optimalizaci webu. Google totiž vycházel ze základní premisy, že když někdo na někoho odkazuje, je dané stránka hodnotná (z dnešního pohledu bychom mohli říci, že má autoritu).

Ale jak se všechno posouvá, i vyhledávací algoritmy se posouvají a síla významu zpětných odkazů se mění. Nedomnívám se, že by zpětný odkaz měl dnes natolik silný význam, že byste se bez něj nemohli dostat na první místo ve vyhledávači. Dnes již existují podstatně silnější faktory.

 

SEO nástroje

O základní SEO nástrojích si detailně můžete přečíst v mojí kategorii SEO nástroje. Tam najdete SEO nástroje, bez kterých se v optimalizaci webových stránek neobejdete. Popisuji detailně funkce, vlastnosti aplikací a jak je používám. Nechybí ukázky toho, co se v nich dá dělat, k čemu jsou tyto SEO nástroje užitečné a jak je budete moci využít ve vaší práci.

Fungování, návody, rady a tipy na aplikace, které jsou pro SEO konzultanty a specialisty tzv. MUST HAVE. Chcete více tipů na SEO nástroje? Navštivte stránku SEO zdroje, kde se můžete dočíst o dalších aplikacích, které můžete při vašich analýzách a optimalizacích využít.

Další celou řadu nástrojů pro optimalizaci webových stránek najdete v části SEO zdroje.

Podívejte se na video, které jednoduše vysvětluje co je to SEO

YouTube kanál Search Engine Land jednoduše vysvětluje, co je to optimalizace pro vyhledávače.

 

 

Další video, tentokrát už v češtině, nese název Co je SEO a jak optimalizace pro vyhledávače funguje? Ve videu se dozvíte, jak provádět optimalizaci vašich webových stránek, aby je našli uživatelé internetu, kteří vyhledávají na webu vaše produkty nebo služby.

 

Trendy v SEO pro rok 2019, na co se zaměřit, jak optimalizovat

Zajímá vás, co v organickém vyhledávání bude důležité v roce 2019? Na co se máte při optimalizaci zaměřit? Jaké jsou aktuální trendy posvěcené samotným Googlem? Přečtěte si můj článek SEO pro rok 2019: kompletní průvodce vším podstatným.

Další zdroje k pojmu SEO

Kompletní seznam těch nejzásadnějších a nejdůležitějších SEO zdrojů, informací, ebooků a videí, které využijete při optimalizaci webových stránek najdete na mé stránce SEO zdroje. Kompletní seznam toho podstatného pravidelně aktualizuji a doplňuji.

Wikipedie: SEO - optimalizace pro vyhledávače

Co je SEO vysvětlená na serveru Search Engine Land

Celou řadu dalších zajímavých zdrojů k tématu optimalizace stránek pro vyhledávače najdete i na naší stránce, v sekci SEO zdroje.

Novinky a aktuální informace najdete také v našem blogu.

Chcete-li se podívat, jak se dělá SEO na Slovensku, můžete se podívat na pěkný článek Čo je to SEO a ako na to? Kompletný návod pre podnikateľov, manažérov a blogerov.

 

Autor článku: Michal Binka (o autorovi)

Poslední aktualizace: 19.1.2019

Zpět do obchodu