Vítejte v SEO Akademii stránek SEOPRAKTICKY.CZ! SEO disciplína je vzrušující obor, který na vaše stránky dokáže dostat početnou návštěvnickou základnu. SEO je ale komplikované a není mnoho míst, kde se můžete naučit základy. Je to velmi dynamicky se měnící disciplína. Stále přibývají nové poznatky, techniky, pravidla a principy, podle kterých se vyhledávače řídí. Proč píši SEO Akademii Sám jsem samouk, nikdy jsem nebyl na žádném školení ani kurzu. Načetl jsem hodně literatury, hodně diskuzí, blogů atd. Setkal jsem se s mnoho názory a postoji. I proto jsem se rozhodl, že na tomto webu udělám znalostní bázi, o kterou se opírám, kterou jsem načerpal z různých zdrojů a se kterou jsem zcela ztotožněn. Než začneme mluvit o samotném SEO, musíme si říci základy - jak fungují internet a vyhledá...
SEO Akademie
Naučte se základní pojmy a principy z oblasti SEO - optimalizace stránek pro vyhledávače v mojí SEO Akademii.
Vysvětlím zde vše důležitého, stručně, jasně a objektivně. SEO Akademie je určena pro převážně začínající provozovatele e-shopů a ty, kteří se chtějí dozvědět, čím vším se optimalizace webových stránek musí zabývat.
Základy o vyhledávačích
- Vyhledávače a jak fungují
- Procházení, indexování a hodnocení vyhledávačů
- SERP (Search engine results page)
Technické SEO
- Proč se zabývat technickým SEO
- HTTPS - zabezpečená komunikace
- Rychlost webu
- Robots.txt a sitemap.xml
- URL
- Duplicitní obsah a kanonické odkazování
- Strukturovaná data
- Stavové kódy 200, 301, 302, 404, 500, 503
OFF-PAGE faktory (zpětné odkazy)
- Zpětné odkazy a jejich hodnota
- Anchor text
- Špatné (toxické) zpětné odkazy
- Analýza zpětných odkazů
- Linkbuilding
ON-PAGE faktory (důležité věci na stránkách)
- Úvod do on-page faktorů
- Analýza klíčových slov / Analýza klíčových slov krok za krokem (pro pokročilé)
- Tvorba a optimalizace obsahu
- Základy ON-PAGE faktorů
Mobilní SEO
Další hodnotící faktory
Mezinárodní SEO
Lokální SEO
Hodnotící faktory
- Úvod do hodnotících faktorů
- Hodnotící faktory: Obsah
- Hodnotící faktory: Architektura webu
- Hodnotící faktory: HTML
- Hodnotící faktory: Hodnocení důvěryhodnosti a autorita
- Hodnotící faktory: Odkazy
- Hodnotící faktory: Personalizace
- Hodnotící faktory: Sociální signály
- Penalizace
SEO Akademie od Google.cz
SEO akademie od samotného Google
Pojďme si povědět, jak vyhledávače skutečně fungují. Algoritmus Google je extrémně složitý, ale v nejjednodušším pojetí je Google jen program detekce vzorů. Když vyhledáte frázi klíčových slov (sousloví), služba Google vám poskytne seznam webových stránek, které odpovídají vzoru, který souvisí s vaším vyhledáváním. Většina lidí si neuvědomuje, že když vyhledávají na Googlu nebo v jiném vyhledávači, ve skutečnosti neprohledávají aktuální internet. Ve skutečnosti vyhledávají v indexu Google, tzn. pouhou uloženou kopii stránek, které Google procházel. Společnost Google používá k procházení webů malé programy nazvané boti - googlebot (pavouci). Pavouci jsou způsobem, jak Google skutečně objevuje obsah. Googlebot zkontroluje veškerý obsah stránky a poté následuje odkazy na této stránce a pod...
Nemůžete provádět SEO bez toho, aniž byste se zabývali analýzou výsledků vyhledávání stránek - SERP. Je důležité pochopit, že ve výsledcích vyhledávání SERP existují různé prvky, v různých podobách a v různých částech vyhledávače Google. Definice SERP: Stránka s výsledky vyhledávání (SERP - Search engine results page) je seznam výsledků, které vyhledávač vrací v odpovědi na konkrétní slovo nebo frázi. SEO specialisté, konzultanti a majitelé webových stránek používají metody optimalizace pro vyhledávače (SEO), aby se jejich stránky a stránky objevily na předních příčkách SERP. V této lekci si projdeme různé prvky, které se mohou objevit v SERP, v závislosti na hledané frázi. V horní části stránky uvidíme placené výsledky - obvykle se zobrazí 4 reklamy a pokud se zobrazí rozšíř...
Technické SEO je základem celé vaší SEO strategie - pokud vaše stránky nejsou postaveny nebo strukturovány správně, vyhledávače budou mít problémy s procházením a indexováním vašeho obsahu. Příliš mnoho SEO specialistů a SEO konzultantů ignoruje technické aspekty SEO, což je samozřejmě velká chyba. V nejhorším scénáři může být celý váš web pro vyhledávače neviditelný, takže velmi doporučuji se o technické aspekty SEO zajímat. Web je technická platforma a existují správné a nesprávné způsoby vytváření webových stránek. Těchto několik lekcí o technickém SEO vás naučí, jak vyhledávací nástroje pracují se stránkami a jaké existují diagnostické nástroje proto, abyste si ohlídali, že je vše vpořádu. V této části vás budu učit o technických aspektech, které ovlivňují to, jak vyhledávače vidí ...
DEFINICE HTTPS: Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) je varianta standardního protokolu přenosu dat (HTTP), který přidává vrstvu zabezpečení datových přenosů prostřednictvím propojení protokol SSL nebo protokolu TLS. HTTPS umožňuje šifrovanou komunikaci a zabezpečené spojení mezi vzdáleným uživatelem a primárním webovým serverem. Když se připojíte k nezabezpečenému webu (před webovou stránkou je protokol HTTP), veškerá komunikace mezi počítačem a serverem je v podstatě otevřená. Kdokoliv může zachytit provoz a zjistit, co se na webových stránkách děje. A v případ eshopu, kam zadáváte platební metody z kreditní karty, to určitě nechcete. Když je k webu přidán bezpečnostní certifikát (HTTPS před webovou stránkou, např. https://www.domena.cz), je spojení mezi počítačem a webovou strán...
Rychlost webu je neuvěřitelně důležitá - nikdo nechce procházet stránky s pomalým načítáním. Ve skutečnosti, poslední údaje ukazují, že 50% uživatelů očekává, že webové stránky se načtou za méně než 2 sekundy. Výzkum rovněž ukazuje, že každou další vteřinu načítání klesá konverzní poměr o 20%. Rychlost je také důležitá pro SEO. Rychlost webu je malým hodnotícím faktorem v algoritmu společnosti Google. Nemůžete získat plusové body za rychlost, ale Google penalizuje 20% nejpomalejších webů. Navíc, pokud se vaše stránky načítají rychleji, je pravděpodobnější, že uživatelé navštíví více stránek. V neposlední řadě, když se stránky prochází (načítají) rychleji, Googlebot bude moci projít více stránek na vašem webu. Existují tři důležité faktory, které budete potřebovat, abyste optimalizovali v...
V předchozí části (procházení, indexování a hodnocení stránky) jsem psal o tom, jak vyhledávače posílají pavouky (Googleboty), aby procházeli a indexovali obsah vašeho webu. Pavouci prochází interní odkazy na vašich stránkách, přesouvají se ze stránky na stránku, aby objevili obsah. Existuje ale další způsob, jak pavouci mohou objevit váš obsah. Sitemap.xml Definice Sitemap: Mapa stránek je seznam obsahu webových stránek, který má pomoci uživatelům i vyhledávačům v navigaci na webu. Mapa stránek může být hierarchickým seznamem stránek (s odkazy) uspořádaných podle tématu, nebo dokument ve formátu XML, který usnadňuje vyhledávacím botům procházení při indexaci stránek pro vyhledávače. Soubor (stránka) sitemap.xml je jako podpultový seznam všech adres URL na vaší stránce. Vyhledávací pavo...
Budete-li se zabývat SEO, budete se muset důkladně seznámit s adresami URL. Začněme tím, že se podíváme na jednotlivé části adresy URL, kterých je celkem 5. Protokol https Na začátku máme protokol - to bude buď HTTP nebo HTTPS, v závislosti na tom, zda je web zabezpečený nebo ne, následovaný dvojtečkou a dvěma lomítky. Více na toto téma se dočtete v článku HTTPS. https:// Subdoména Za protokolem následuje subdoména. Ve většině případů je subdoména jednoduše www, ale na větších webech mohou existovat samostatné oddíly pod samostatnou vlastní subdoménou. Vyhledávače berou subdomény jako samostatné doménové entity, takže subdoména má samostatnou autoritu nehledě na hlavní doménu www. https://www. Doménové jméno Dále máme název domény, což je vaše vlastní jméno pro web. Doporučuji vol...
Jak na duplicitní obsah a rel='canonical' O obsahu se budu bavit detailněji v dalších lekcích, nyní se ale zaměříme na technické aspekty obsahu, které jsou neméně důležité. Mnoho SEO konzultantů a specialistů mluví o penalizaci za duplicitní obsah, ale ve skutečnosti Google nepenalizuje duplicitní obsah. Odměňuje ten originální. Duplicitní obsah může vzniknout kopírováním obsahu z jiných zdrojů. Ale faktem je, že duplicity si často způsobíme neúmyslně kvůli špatným technickým opatřením na webu. Mnohokrát to je prostě problém kanonizace. Definice kanonického odkazu Definice: Kanonický odkaz je element HTML, který pomáhá webmasterům předcházet duplicitním problémům s obsahem v optimalizaci pro vyhledávače tím, že specifikuje "kanonickou" nebo "upřednostňovanou" verzi webové stránky. Um...
Strukturovaná data jsou "označení" určitých částí na stránce, které pomáhají vyhledávačům lépe pochopit informace na vašem webu. Jinými slovy, strukturovaná data informují vyhledávače o tom, co váš obsah znamená, a ne jen to, co říká. Kromě toho, že strukturovaná data Googlu a dalším vyhledávačům pomáhají porozumět vašemu obsahu, mohou vás pomoci s lepší viditelností v SERPu. Všechny možnosti, na jaké úryvky (snippety) se můžete objevit ve výsledku vyhledávání na dané klíčové slovo, detailně popisuji v článku SERP (Search engine result page). Schema.org je nejpoužívanější strukturovaná značka dat pro SEO - je to výsledek spolupráce společností Google, Bing, Yahoo !, a Yandex. Schéma značkování lze přidávat téměř ke všem typům dat, které máte na vašem webu - existují doslova stovky typů...
SEO nemůžete dělat bez toho, aniž byste pochopili stavové kódy. Každá webová stránka na vašem webu vrací stavový kód vyhledávači nebo prohledávacímu robotu, který poslal požadavek na server. Několik z těchto stavových kódů může zásadním způsobem ovlivnit SEO signály, které ovlivňují vyhledávací algoritmy. Kód 200 znamená, že vše je v pořádku. Stránka pracuje tak, jak má, a pavouk vyhledávače (crawler) by měl stránku indexovat. Stránka se v prohlížeči zobrazí. Kód 301 říká prohlížeči i pavoukům, že se stránka přesunula natrvalo na novou adresu. Pavouk bude procházet a indexovat novou stránku a jakýkoli odkaz na starou stránku, který získal, přejde na novou stránku. Prohlížeč přesměruje návštěvníky a zobrazí novou stránku. Kód 302 říká pavoukovi a prohlížeči, že stránka se dočasně př...
Příchozí odkazy (zpětné odkazy) jsou nejváženějším signálem relevantnosti v algoritmu Google. A když ne nejsilnějším, tak jedním z nejsilnějších. Prostě nemůžete udělat SEO bez budování nebo získávání relevantních zpětných odkazů vedoucích na vaše webové stránky. Google vnímá zpětný odkaz vedoucí na vaše stránky jako hlas, který deklaruje, že váš web má užitečný obsah. V dobách dávno minulých, v počátcích vyhledávacích algoritmů, Google pracoval se zpětnými odkazy jako s jednoduchou matematickou rovnicí. Ten, kdo měl nejvíce odkazů vyhrával. Bylo jasné, že takto jednoduchý model nemůže být dlouhodobě úspěšný, takže v roce 2012 přišla aktualizace Penguin. Aktualizace upravila algoritmus tak, aby zvážil relevanci každého odkazu namísto pouhého celkového počet odkazů. Nyní je nesmírně důle...
Anchor text je text skutečného odkazu, který lidé vidí na stránce - je to text, na který lze kliknout, který je obvykle podtržen a v jiné barvě (aby se odlišil od ostatního "neklikatelného" textu). Pokud se podíváte na HTML zápis v kódu, je Anchor text označet tučně a kurzívou. <a href="http://www.seoprakticky.cz">Toto je Anchor Text</a> V běžném textu na stránce pak takovová interpretace kódu bude vypadat následovně Toto je Anchor Text. Existují 4 různé typy Anchor textů: přesná shoda, značka (brand), obecná shoda, prázdná adresa URL. Výše na příkladu máte uvedený typ textu přesně shodného - text, na který lze kliknout, je přesnou shodou klíčového slova, na které cílíte na stránku, na kterou odkaz odkazuje. Například pokud optimalizujete pizzerii v Brně...
V předchozí lekci o zpětných odkazech jsme si řekli, jak je těžké získat kvalitní zpětný odkaz a jak ho poznáme. Nyní si řekneme opak, jak poznat špatný zpětný odkaz, kterému byste se měli vyhnout. "Špatný odkaz" může poškodit vaše stránky, v extrémních případech mohou být dokonce vaše stránky penalizovány. Vyhněte se nakupování zpětných odkazů! Google chce vidět, že jste odkaz získali, protože je vaše stránka užitečná, a to je ten důvod, proč na ni někdo odkazuje. Nakupování odkazů je porušením pravidel a můžete za něj být penalizování. Pakliže např. dostanete značný počet odkazů ze stránek s jinou jazykovou mutací a vy jste přitom lokální pizzerie v Brně, je to podezřelé a můžete to být vnímáno jako o pokus manipulace. Stejné je to i s výměnou odkazů. V minulosti to tak velmi často fu...
Když spustíte práci SEO na novém webu, jedním z prvních úkolů, které provedeme, je analýza zpětných odkazů. Je to sice ruční práce, ale s řadou věcí vám mohou pomoci užitečné SEO nástroje. Mezi ty nejznámější, které vám pomohou s hodnocením zpětných odkazů, patří MOZ, Majestic a Ahrefs. O všech těchto nástrojích si můžete přečíst na stránce SEO nástroje. Každý z těchto nástrojů používá vlastní pavouky, kteří postupují podobně jako crawleři Googlu. Prochází milióny stránek a sledují zpětné odkazy. Vzhledem k tomu, že každý nástroj používá vlastní "pavouky" a technologii, vždy dostanete trochu jiný výsledek. Dalším robustním a komplexním nástrojem je SEMrush. Pakliže budete puntičkáři a půjde vám o dokonalý výsledek, můžete pracovat se všemi 4 nástroji, vyexportovat si výsledná data a ty ...
Linkbuilding je jedním z nejdůležitějších úkonů v SEO. Linkbuilding je proces získávání zpětných odkazů, které míří na vaše stránky z jiných stránek, případně sociálních sítí. Získat kvalitní zpětný odkaz trvá spoustu času a spousty úsilí, ale nezapomeňte, že příchozí odkazy jsou v algoritmu Google nejdůležitějším signálem relevantnosti. Vždy usilujte o opravdové reálné odkazy z redakčních článků, ty, které získáte přirozenou cestou, protože na vás ostatní odkazují, protože máte hodnotný obsah pro jejich publikum. V každém případě se vyhněte získávání špatných odkazů, ve kterém jsem psal v předchozím článku. Vyvarujte se všech těchto aktivit: nakupování odkazů vydávání tiskových zpráv (jako linkbuildingové techniky) získávání zpětných odkazů ze spamových fór a webů (spamovými mysl...
SEO nemůžete dělat bez optimalizace obsahu na vašich stránkách! Kvalita obsahu stránky je jedním z nejzásadnějších prvků algoritmu Googlu, takže je důležité, abyste optimalizaci obsahu stránek věnovali maximální pozornost. Pokud nemáte stránku, která by byla optimalizovaná na určitou klíčovou frázi, bude téměř nemožné, abyste se na danou klíčovou frázi ukázali ve výsledku vyhledávání (v SERP). V této kapitole mojí SEO akademie vás provedu procesem optimalizace stránky. Od analýzy klíčových slov až po optimalizaci určitých prvků na stránce. Pamatujte na to, že Google disponuje pokročilou umělou inteligencí, která se neustále učí. Když budete optimalizovat webové stránky, vždy se ujistěte, že váš obsah odpovídá na vyhledávací dotazy uživatelů a je relevantní k hledané frázi. Jedině ...
Než se pustíte do samotné optimalizace webových stránek, musíte udělat důkladnou analýzu klíčových slov. Musíte zjistit, která klíčová slova (vyhledávané dotazy) jsou důležitá, které mají zajímavý objem hledání a které slova jsou jak konkurenční. Nedává smysl dělat optimalizaci fáze, kterou nikdo nevyhledává. Určitě se vám podaří získat první příčky na nekonkurenční výraz, ale bude vám to k ničemu, když má tento výraz nulovou hledanost, z takového KW návštěvnost nevznikne. Čím obecnější klíčové slovo optimalizujete, tím větší je pravděpodobnost, že z něj získáte organickou návštěvnost. Jsou to základní a široce zaměřené výrazy. Přidáte-li k těmto obecným slovům další související klíčová slova, dostanete širší okruh klíčových slov, který se nazývá "chunky middle, nebo také Middle Tail". J...
V počátcích internetu se optimalizace obsahu dělala pomocí hustoty klíčových slov. Google vyhledal stránky, které obsahovaly stejné klíčová slova jako ty, které byly zadány do vyhledávání, takže pokud jste měli stránku vytapetovanou klíčovými slovy, vyhráli jste. Slova jste psali ve všech různých pádech a nacpali jste je do všech možných částí stránky. Na koncové uživatele to působilo velmi úsměvně a často nechápali smysl textů. Google si uvědomil, že toto není pro uživatele to pravé. Bylo příliš snadné obelhat algoritmus a výsledné vysoko hodnocené stránky nebyly příliš užitečné. Dnes je situace zcela jiná. Chcete-li se umísťovat vysoko ve vyhledávání (SERP), musíte tvořit užitečný obsah, který je relevantní. Nemůžete optimalizovat texty pro Google, ale musíte skutečně přinášet odpověd...
Vedle skutečného obsahu textu na stránce existuje na stránce několik faktorů (elementů), které je třeba také optimalizovat. Titulek stránky (Title) Nejdůležitější z těchto faktorů je název stránky, nebo-li titulek - prvek <title> v hlavičce stránky. Titulek stránky se zobrazuje na otevřené kartě prohlížeče, ale hlavně titulek uvidíte v tzv. modrém odkazu v SERP, výsledku vyhledávání ve vyhledávači. Titulek stránky tak může výrazně ovlivnit míru prokliku mezi výsledky vyhledávání, tzv. CTR. Samozřejmě za předpokladu, když obsahuje správný call to action výraz (výzvu k akci). Značka title je on-page faktor s nejvyšší váhou, takže je důležité ji správně optimalizovat. Taxativní výčet klíčových slov v SERPu nezabere, je potřeba napsat takový název stránky, aby mezi ostatními výsledky ...
Použití mobilních telefonů pro prohlížení webových stránek zažívá naprostou explozi. Většina webů v dnešní době eviduje vyšší návštěvnost z mobilních telefonů, než ze stolních počítačů. Mobilní SEO je tak zcela zásadní, chcete-li si být jisti, že budete dohledatelní pro zákazníky v mobilních telefonech. Podle průzkumů Googlu nakoupí uživatelé mobilních zařízení s větší pravděpodobností, než uživatelé na stolních počítačích, takže se zaměření na optimalizaci vyplatí zaměřit. Podle mě je to dané i tím, že je používání mobilu méně pohodlné a rychlé než na PC a uživatelé nechtějí ztrácet více času vyhledáváním a přeskakováním mezi záložkami. Mezi SEO pro mobilní telefony a klasickým SEO existuje samozřejmě velký překryv. Ve skutečnosti, všechny taktiky, které jsme probírali v předchozích le...
Při navrhování mobilního webu máte tři možnosti. Můžete použít dynamické zobrazování, samostatnou doménu nebo responzivní design. Při dynamickém zobrazování server zjistí typ zařízení uživatele a zobrazí příslušnou verzi vašeho webu. Při přístupu na stejnou adresu URL budou soubory, které byly k zobrazení této stránky zcela odlišné, mezi verzí pro mobilní zařízení a verzí pro stolní počítače. Pokud používáte samostatnou doménu, zpravidla nastavujete svůj mobilní web na m. subdoména. Je to zcela samostatná verze vašeho webu. Stejně jako v případě dynamické službě jsou soubory zcela odděleny mezi desktopovou a mobilní verzí. Tyto dvě metody zobrazování mobilních stránek dělají optimalizaci těžší - musíte dělat každý úkol několikrát a údržba je těžší, protože máte spoustu dalších souborů. ...
V této lekci se dozvíte základní informace o rychlosti načítání stránky, AMP a PWA a proč jsou důležité pro SEO. Rychlost mobilní stránky je hodnotícím faktorem mobile-first algoritmu, takže je opravdu důležité dělat vše, co je možné, abyste zvýšili rychlost načítání stránky. Zkuste minimalistický přístup. Podívejte se na každou stránku a zjistěte, zda stránka neobsahuje něco zbytečného, co by zpomalovalo její rychlost načítání. Čím méně prvků na stránce bude, tím rychleji se stránka načte. Stránku by bylo dobré zkontrolovat nástrojem PageSpeed Insights, který vyvíjí přímo Google. Díky analýze získáte tak drahocenné tipy, jaké části na stránce způsobují zpomalení a je možné je optimalizovat. Ukázka analýzy stránky SEOPRAKTICKY.CZ v nástroji Google PageSpeed Insights. V ...
Kromě použití responzivního webu a dodržování nejlepších postupů pro zvýšení rychlosti vašeho webu je důležité se soustředit na uživatelskou zkušenost mobilních uživatelů. I to má vliv na výsledky ve vyhledávání. Zákazníci by měli být schopni se rychle a snadno navigovat. Zde je několik osvědčených postupů, kterým byste měli věnovat pozornost: V první řadě se ujistěte, že je možné pohodlně dohledat kontakt na provozovatele stránek, konkrétně telefonní číslo. Ujistěte se, že vaše telefonní číslo je klikatelné. Nenuťte lidi vyťukávat váš telefon. Uděláte-li z čísla odkaz, lidem stačí na číslo kliknout a začnou volat. Když mluvíme o kliknutí, nezapomeňte, že uživatelé používají na mobilních zařízeních prst místo myši. Ujistěte se, že prvky, na které lze klikat, mají dostatečně rozsáhlou pl...
V minulých lekcích jsme si zmínili některé z hodnotících faktorů, které ovlivňují výsledek v SEO. Jistě, odkazy a obsah jsou neuvěřitelně důležité hodnotící faktory v SEO, ale algoritmus Google používá více než 200 faktorů, když indexuje a řadí stránky. Je důležité, abyste pochopili, že nestačí pracovat s těmi nejznámějšími a často označovanými jako nejvýznamnějšími. Všechny faktory mají vliv na vaši pozici ve vyhledávačích, jen každý má jinou váhu a ta se v čase mění. SEO se nedá zapnout. Neexistuje Svatý grál, neexistuje červené tlačítko, které zmáčknete a SEO začne fungovat. Neexistuje jediný hodnotící faktor, na který byste se měli zaměřit, všechno funguje jako celek a společně, navíc se vše v čase mění. Ve vyhledávání také existuje personalizace a hraje důležitou roli....
Pokud děláte SEO na webových stránkách, které mají více jazykových mutací a jsou cílené na různé regiony, může to být trochu komplikovanější. Algoritmus Google hledá nejenom nejlepší odpověď na hledaný dotaz uživatele, ale hledá i tu správnou stránku v rámci jednoho webu a jeho jazykovými mutacemi. Musí také zvážit kulturní a regionální rozdíly. Španělský obsah napsaný pro uživatele ve Španělsku pravděpodobně nebude fungovat pro uživatele v Mexiku a naopak. Jiný příklad - pokud uživatel v USA vyhledá "fotbal", ukáže vyhledávač americký fotba, zatímco uživateli ve Velké Británii, který vyhledá stejnou věc, ukáže, co Američané nazývají soccer. Nikdy byste se neměli spoléhat na službu Google Translate nebo zveřejňovat automaticky přeložený obsah. Překlady nebudou nikdy na 100% přesné (něk...
Mnoho marketérů si plně neuvědomuje, že Google má samostatný algoritmus pro lokální (místní) výsledky, což znamená, že lokální SEO se liší od tradičního SEO. Google má k dispozici analýzu miliardy vyhledávacích dotazů. A z ní vyplývá, že pro určité typy vyhledávání preferují uživatelé výsledky, které jsou v jejich lokalitě a to i v případě, že lokalita nebyla součástí vyhledávací fráze. Pomocí lokálního SEO optimalizujeme stránky, které se mají zobrazovat lidem v určité oblasti. Nejlepším příkladem bývá místní pizza. Představte si, že sedíte v kanceláři a dostanete chuť na pizzu. Zadáte do vyhledávače dotaz "doručení pizza" a získáte seznam pizzerií, které jsou ve vašem okolí. Večer sedíte doma u televize, dostanete opět chuť na pizzu (životosprávu nyní dejme stranou). Zadáte do vyhledáv...
Stejně jako ve standardním SEO, odkazy jsou nejrelevantnějším a nejsilnějším faktorem, ale v případě lokálního SEO musíte změnit strategii. Pracujte v mnohem menším měřítku. Nepotřebujete stovky nebo dokonce tisíce zpětných odkazů. Mnoho lokálních firem má méně než 20 odkazů, které na ně míří. Takže přidání několika odkazů může znamenat velký vliv na výsledek. U zpětných odkazů nemusíte řešit Domain Authority a Trust Flow S lokálním SEO byste se měli zaměřit na budování vazeb s místními firmami a webovými stránkami. Neřešte Domain Authority nebo Trust Flow, protože lokální firmy, které na vás budou odkazovat, budou malé a pravděpodobně budou mít tomu odpovídající autoritu. Nemusíte ani řešit, jestli je lokální odkaz follow nebo nofollow. V lokálním algoritmu nofollow odkazy přesto nesou...
V lokálním SEO musíte optimalizovat stránky odlišně, než tomu je ve standardním SEO. Pořád bude vaším nejdůležitějším cílem obsahová relevance, ale musíte brát v potaz relevanci lokálního zaměření a cílení. V minulosti stačilo, abyste do obsahu včlenili město nebo místo, ke kterému se služba vztahuje. Algoritmus Google je dnes ale podstatně sofistikovanější, proto to nebude stačit. Obsah musí být skutečně lokalizován, musí být být v souladu místo s vaší optimalizovanou klíčovou frází. Malé a středně velké podniky mají v této oblasti obrovskou výhodu - pro ně je mnohem jednodušší psát lokalizovaný obsah až na úroveň např. čtvrtí. Velké weby, které fungují na národní nebo nadnárodní úrovni, nebudou schopni pracovat s lokálním SEO a konkurovat tak místním podnikům. Jak psát lokální obsah ...
Jak jsem již zmínil v předchozích lekcích, blízkost místa je jedním z nejdůležitějších faktorů relevantnosti v lokálním vyhledávání. Google chce ukázat výsledky, které jsou v blízkosti vyhledávajícího, ale není to samozřejmě jen o blízkosti. Vaši vzdálenost optimalizovat nemůžete, to ale neznamená, že ve vašem městě nemůžete být č. 1 ve vyhledávání pro konkrétní věc. Moje firma na Googlu je dalším důležitým faktorem off-page v lokálním SEO. Profily na firmách Google pracují se strukturovanými daty. Předejte je Google, odmění vás za to v lokálním vyhledávání a může zvýšit návštěvnost vašich stránek i vašeho podniku. Pakliže se budete v organickém vyhledávání zobrazovat v mapách nebo knowledge panelu (více viz SERP), nezískáte organickou návštěvnost, ale v Google Analytics se vám data uká...
Jak asi většina z nás již slyšela mnohokrát, vyhledávač Google řadí výsledky vyhledávání podle zhruba 200 hodnotících faktorů. Seznam.cz bude pracovat se svými hodnotícími faktory a jejich vahami, byť jeho vyhledávací algoritmus není tak pokročilý, jak jeho větší kolega. Rozhodl jsem se, že se na jednotlivé faktory podívám blíže, zhodnotíme jejich váhy a přínosy pro optimalizaci stránek pro vyhledávače. Vycházet budu ze struktury SEO faktorů prezentovaných webem Search Engine Land a jejich vizualizace "Periodické tabulky hodnotících faktorů". Přirovnání hodnotících faktorů k periodické tabulce se mi poměrně líbí. I přesto, že je SEO "black box" - nikdo exaktně neví, jak funguje a co má jaký vliv, periodická tabulka prvků alespoň zdánlivě do našeho oboru přináší vědu, pořádek a jasnou st...
Obsah je král (Content is King). Pokud jde o úspěch v SEO, uslyšíte tuto frázi znovu a znovu. To je důvod, proč tabulka úspěšných SEO faktorů začíná kvalitou obsahu. Vytvořte váš obsah správně, položíte tak solidní základ pro další pozitivní hodnocení ostatních faktorů. Váhy hodnotících faktorů u obsahu Kvalita obsahu +3 Analýza obsahu / analýza klíčových slov +3 Slova v obsahu / použití klíčových slov +2 Aktuálnost obsahu +2 Vertikální vyhledávání +2 Přímé odpovědi +2 Úzké pojetí obsahu -2 Kvalita obsahu +3 Produkujete skutečně kvalitní obsah? Pokud něco prodáváte, děláte originální obsah, který je odlišný od stovek stejných webových stránek? Překračujete rámec obvykle prezentovaných informací? Dáváte lidem důvod, proč strávit více než pár vteřin čtení vašich stránek...
Další hlavní skupina hodnotících faktorů pro úspěšné SEO je architektura webu. Správná struktura webu může pomoci vašemu SEO úsilí vzkvétat, zatímco špatná jej může ochromit. Váhy hodnotících faktorů u architektury webu Průchodnost webu vyhledávacími roboty +3 Mobile Friendly +3 Duplicity / kanonizace +2 Rychlost stránek +2 URL +1 Zabezpečení HTTPS +1 Cloaking -3 Průchodnost webu vyhledávacími roboty (Site crawlability) +3 Vyhledávače prochází všechny webové stránky, chodí z jedné na druhou prostřednictvím odkazů a vytváří si kopie vašich stránek, které jsou uložené v tzv. indexu (ohromná databáze webů). Když někdo něco vyhledává, vyhledávač prochází svoji databázi (index) a hledá všechny relevantní stránky k dané vyhledávací frázi. Pořadí těchto stránek pak řadí v SERP dle...
HTML je základní kód používaný k vytvoření webových stránek. Vyhledávače mohou používat hodnotící signály ze specifických prvků HTML. Níže jsou uvedeny některé z nejdůležitějších prvků HTML pro dosažení úspěchů v SEO. Váhy hodnotících faktorů u HTML Titulek stránky (title) +3 Popisek stránky (Meta Description) +2 Strukturovaná data +2 Nadpisy +1 Tapetování klíčovými slovy -2 Skrytý text a prvky stránky -1 Titulek stránky (title) +3 Představte si, že jste napsali 100 různých knih, ale dali jim stejný název. Jak by někdo pochopil, že jsou všechny o různých tématech? Představte si, že jste napsali 100 různých knih, a přestože měly různé názvy, názvy by nebyly příliš popisné - možná jen jediné slovo nebo dvě. Opět, jak by někdo na první pohled věděl, o čem knihy jsou? HTML titu...
Vyhledávače se naučili důvěřovat odkazům, které míří na stránky. A důvěřují jím natolik, že se od toho odvíjí jeden z nejsilnějších hodnotících faktorů. Stejně tak se vyhledávače naučily poznávat, které stránky jsou a které nejsou důvěryhodné. Důvěryhodnost stránek hraje velkou roli v tom, zda budou stránky úspěšné nebo neuspějí z pohledu vyhledávání. Váhy hodnotících faktorů z pohledu důvěryhodnosti a autority Autorita stránky +3 Engagement (zapojení) +2 Historie +1 Pirátství (porušování autorského práva) -1 Přemíra reklam -1 Autorita stránky +3 Jsou vaše stránky autoritou? Je to široce uznávaný lídr ve svém oboru, oblasti, podnikání nebo nějakým jiným způsobem? To je cíl. Nikdo přesně neví, jak vyhledávače počítají autoritu a ve skutečnosti je pravděpodobně více „autoritních...
Link building a hodnocení ve vyhledávačích Odkazy byly prvním hlavním „off-page“ hodnotícím faktorem používaným vyhledávači. Google nebyl prvním vyhledávačem, který počítal odkazy jako „ohlasy“, ale byl to první vyhledávač, který začal silně pracovat s analýzou odkazového profilu jako určitého indikátoru relevance. I přes širokou škálu a zástup jiných hodnotících faktorů, odkazy společně s obsahem zůstávají pravděpodobně těmi nejdůležitějšími hodnotícími faktory mající vliv na výsledky vyhledávání. Jak ale již patrně víte, některé odkazy jsou hodnotnější, než jiné. Váhy hodnotících faktorů odkazů Kvalita odkazů +3 Text odkazu +2 Množství odkazů +1 Placené odkazy -1 Spam -3 Kvalita odkazů +3 Když byste byli nemocní, komu byste věřili víc? Radám od 5 lékařů nebo radám od 50 ná...
Personalizace a hodnocení vyhledávačů Před lety všichni viděli přesně stejné výsledky vyhledávání. Dnes tomu tak není a každý z nás může vidět mírně jiné výsledky vyhledávání. Každý z nás totiž dostává personalizované výsledky, na které má vliv několik faktorů. Ale neznamená to, že by to platilo ve všech hledáních. Váhy hodnotících faktorů u personalizace Země +3 Místo vyhledávání +3 Historie vyhledávání +2 Země +3 Jedním z nejjednodušších faktorů pro personalizaci, je to, že se lidem zobrazují výsledky relevantní pro zemi, ve které se nacházejí. Někdo v USA hledající „fotbal“ získá výsledky o americkém fotbalu; někdo ve Velké Británii získá výsledky o fotbalu, který by Američané nazvali "Soccer". Pokud se vaše stránky z pohledu vyhledávače nepovažují za relevantní pro konkré...
Sociální média a hodnocení ve výsledcích vyhledávání Použití odkazů jako off-page hodnotícího faktoru bylo pro vyhledávače velkým krokem vpřed. Ale postupem času z různých důvodů ztratily odkazy svou hodnotu. Některé weby např. začaly opatřovat zpětné odkazy atributy nofollow ve snaze bojovat proti odkazovému spamu. Odkazy se kupují a prodávají, což je činí méně důvěryhodnými. Pak přišly sociální sítě. Lidé začali obsah a stránky sdílet, hodnotit, komentovat. A to dává vyhledávačům novou příležitost, jak zjistit, jaký obsah je pro uživatele hodnotný a který není a to díky sociální interakci. Váhy hodnotících faktorů u sociálních signálů Pověst +2 Sdílení +1 Google opakovaně uvádí, že nepoužívá hlavní sociální sítě Facebook a Twitter jako nástroj pro hodnocení stránek. Nicméně dle...
Až dosud jsem v předchozích kapitolách psal o pozitivních signálech (hodnotících faktorech), které pomáhají v úspěšném SEO. Existují však i některé negativní faktory, kterým se musíme vyhnout. Poznámka: Velmi málo lidí, kteří si myslí, že mají penalizaci vyhledávačů, ji skutečně mají. Dostat penalizaci musíte pro vážné porušování některých níže uvedených aktivit. Velmi úzký a povrchní obsah -2 Google reagoval na stížnosti týkající se špatných výsledků vyhledávání aktualizací Panda v únoru 2011. Panda v sobě zahrnovala změny v algoritmu, které postihují stránky s velmi úzkým a povrchním obsahem, resp. obsahem, který v podstatě na stránce chybí. Tento trest na úrovni domény cílí na stránky s převládajícím množstvím nerelevantního, pro uživatele bezcenného obsahu. Vyhledávače tyto techni...
SEO Akademie od samotného Googlu přináší velmi obsáhlý rozcestník všech SEO témat, která Google pokrývá ve svých nápovědách a tutoriálech. Na internetu najdete velkou spoustu informací, návodů a postupů na SEO. Přičemž řada z nich vám nepomůže, zavede vás na špatnou cestu, nebude vám dávat relevantní informace. A toto všechno se děje i přes fakt, že Google sám produkuje velké množství obsahu, kde dává doporučení, jak postupovat v různých případech. Škola SEO od Google.cz Protože se v samotné nápovědě Googlu dá lehce ztratit, připravil jsem tento rozcestník témat. Dostanete se tak vždy na konkrétní SEO téma nebo problém, které potřebujete řešit. Procházení (crawling), indexace, hodnocení a zobrazování Jak vyhledáván třídí informace Jak fungují algoritmy vyhledávání (Analýza zad...