Nemůžete provádět SEO bez toho, aniž byste se zabývali analýzou výsledků vyhledávání stránek - SERP. Je důležité pochopit, že ve výsledcích vyhledávání SERP existují různé prvky, v různých podobách a v různých částech vyhledávače Google.
Definice SERP: Stránka s výsledky vyhledávání (SERP - Search engine results page) je seznam výsledků, které vyhledávač vrací v odpovědi na konkrétní slovo nebo frázi. SEO specialisté, konzultanti a majitelé webových stránek používají metody optimalizace pro vyhledávače (SEO), aby se jejich stránky a stránky objevily na předních příčkách SERP.
V této lekci si projdeme různé prvky, které se mohou objevit v SERP, v závislosti na hledané frázi.
V horní části stránky uvidíme placené výsledky - obvykle se zobrazí 4 reklamy a pokud se zobrazí rozšíření reklam (doplňující informace k reklamám), může to být všechno, co vidíte, než srolujete níže. Na více konkurenční výrazy uvidíte 3 reklamy i v dolní části stránky.
SERP také zobrazí standardní "10 modrých odkazů" - organické výsledky, na které cílíte ve svém SEO úsilí.
To jsou základy - jsou přítomny na téměř každém hledání. Kromě standardních organických a placených výpisů můžete také vidět jakoukoli kombinaci následujících dvanácti prvků:
1. Featured snippets - vybraný úryvek jako "rychlá odpověď" na vyhledávaný dotaz. Jedná se o shrnutí odpovědi na vyhledávací dotaz od autoritativní webové stránky. Fragment odpovědi zobrazí také název a adresu URL zdrojové stránky.
Na základě typu dotazu a formátu odpovědi jsou k dispozici 3 typy úryvků (Featured snippets), které se zobrazují:
- úryvky odstavců
- úryvky seznamu
- úryvky tabulek
Většina vybraných úryvků jsou úryvky odstavců. Úryvky jsou zobrazeny nad výsledky organického vyhledávání a efektivně vytvářejí tzv. nulovou pozici.
Ukázka Featured Snippets, když zadáte na Googlu "SEO", ukáže se na nulté pozici úryvek z autoritativní stránky.
2. Výsledek nákupu (Shopping results) se také zobrazují nad výsledky organického vyhledávání, nově (od února 2019) se výsledky mohou zobrazit i vedle výsledků. Jedná se o placené výsledky s názvem Sponzorováno. Typicky se zobrazují ve formátu karuselu a zahrnují obrázky, cenové informace a recenze vizualizované hvězdičkami.
Takto se zobrazují Výsledky nákupu na vyhledávaný dotaz Samsung Galaxy Note 9 (hledání konkrétního modelu).
Shopping results na obecnější vyhledávací dotaz, červené tričko.
3. Odkazy na podstránky (Sitelinks). Pokud uživatel hledá přesné obchodní jméno (značku) nebo doménu (kde společnost Google může jasně určit, že existuje určitý záměr značky), může být pod primárním odkazem SERP zobrazeno až 10 odkazů na podstránky. Zobrazí-li se všech 10 odkazů na podstránky, zobrazí se ve dvou sloupcích a účinně se uloží do prvních 5 organických pozic v SERP.
Ukázka odkazů na podstránky při hledání konkrétního webu nebo značky, v tomto případě jsou výsledky na vyhledávací dotaz fitbo.
4. Sada obrázků (Image packs). Sady obrázků se mohou zobrazovat na libovolné organické pozici a zobrazují horizontální řadu obrázků, které procházejí z vyhledávání ve službě Obrázky Google. Google obrázky zobrazí, pokud usoudí, že vizuální obsah by byl cennou odpovědí na vyhledávací dotaz.
Sada obrázků na vyhledávací dotaz "blond holka".
5. Články na dané téma (In-depth articles). Pokud je vyhledávací dotaz široký nebo nejednoznačný, Google někdy zobrazí widget s články. V bloku se objevují tři články a zatímco vypadají téměř přesně jako standardní organické výsledky, blok se "počítá" pouze pro jednu organickou pozici. Tyto bloky článku jsou téměř vždy články od obrovských vydavatelů s masivní autoritou.
Články na dané téma (In-depth articles). V CZ podmínkách se mi nepodařily nasimulovat, musel jsem si tak vypůjčit ukázku ze stránky MOZ.
6. Informační karta (Knowledge card). Informační karty se obvykle zobrazují v horní části stránky SERP, podobně jako v úryvcích. Místo zobrazení odpovědi z autoritativní stránky mají tendenci zobrazovat informace, které jsou ve veřejné doméně - buď z dat zpracovaných z lidských zdrojů nebo z datového toku od partnera Google. Na rozdíl od ostatních zde uvedených snippetů (úryvků), tento prvek nelze ovlivnit a optimalizovat.
Ukázka informační karty na hledaný dotaz Alza.
7. Panel znalostí (Knowledge panel). Na pravé straně standardních organických výsledků se zobrazí panely znalostí. Informace obsažené v panelu znalostí jsou získány z různých zdrojů, včetně partnerských dat Google, stránek editovaných lidmi, jako je Wikipedia, a dat z indexu stránek Google.
Zatímco se v SEO nemůžete zaměřit na obecný panel znalostí, budete schopni ovlivnit to, co se objeví v panelu znalostí pro hledání značky vaší vlastní společnost (nebo společnost vašeho klienta). V tomto panelu se zobrazují např. informace z Google firem.
Panel znalostí (Knowledge panel) z vyhledávacího dotazu fitbo.
8. Místní data (Local pack). Pokud fráze, kterou hledáte, má místní charakter, Google zobrazí v SERP Local pack. Místní data se objevuje na vrcholu organických výsledků a je hlavně používané a dominantní v mobilních zařízeních. Místní data obsahují např. mapu a tři místa s informacemi o adrese a telefonním čísle, které se zobrazují pro každé místo. V závislosti na typu místního dotazu bude informace také zobrazovat odkaz na webové stránky, odkaz na trasu nebo informace o obrázcích a cenách.
Místní data (Local pack) na vyhledávací dotaz pizza Brno.
9. Zprávy (News box). Pokud hledáte něco, co je zajímavé nebo relevantní pro aktuální události, může společnost Google obsahovat zpravodajské informace v SERP. Výsledky jsou staženy ze Zpráv Google. Blok je označen jako "Hlavní události" a obsahuje několik odkazů na články o tématu.
Zprávy (News box) ve výsledku SERP.
10. Související dotazy (Related questions). Google je schopen analyzovat miliardy vyhledávacích dotazů, takže pokud fráze, kterou hledáte, vede k dalším otázkám nebo vyhledávání, může Google zobrazit související dotazy někde v SERP.
Jsou označené jako "lidé také hledají", tato sekce zobrazuje společné související otázky ve zvláštním boxu, takže kliknutím na otázku se rozbalí a zobrazí odpověď, která vypadá podobně jako vybraný úryvek. Ve skutečnosti jsou zobrazeny také zobrazené odpovědi, které se zobrazují pro každou jednotlivou otázku.
Tento snippet se mi nepodařilo nasimulovat, jak na něj narazím, screen přidám.
11. Tweets. Pro určité dotazy Google zobrazuje tweety přímo v SERP, které jsou smíchány se standardními organickými výsledky. Nemůžete je optimalizovat, abyste se zde objevili, ale vizuálně se vaše značka dostane více reputace v SERP, což pomáhá v povědomí o značce.
Tweety z Twitteru v SERP
12. Videa. Některá klíčová slova mohou zobrazovat jako výsledky na vyhledávací dotazy videa. Je pravděpodobné, že se budou zobrazovat videa YouTube, ale teoreticky se mohou zobrazovat i ostatní provozovatelé (video servery).
Ukázka zobrazení videí ve výsledku vyhledávání (SERP).
Takže teď víte, co vše na vašich stránkách můžete optimalizovat, abyste se dostali do popředí jinou metodou, než pouhým zobrazením "10 modrých řádků".
Další lekce v kapitole základy o vyhledávačích
- Vyhledávače a jak fungují
- Procházení, indexování a hodnocení vyhledávačů
- SERP (Search engine results page)
Chcete vědět víc o SEO? Podívejte se na celý obsah SEO Akademie.