Asi každý, kdo se zabývá optimalizací stránek pro vyhledávače Google a Seznam, se chce dostat na první stránku SERP, nebo ještě lépe, na první pozici.
Často mají i podobné zadání provozovatelé nově vzniklých eshopů na SEO konzultanty nebo SEO agentury.
A někteří z nich, ti neprofesionální, jim to dokonce přislíbí.
Jak se dostat na první stránku ve vyhledávání na Googlu nebo Seznamu
Jde to, ale vede k tomu dlouhá cesta.
Neexistuje žádné zkratkovité řešení, žádný trik ani magie.
Musíte absolvovat poměrně dlouhou cestu na které budete budovat kvalitní a relevantní obsah, reputaci, kvalitní odkazový profil, citační flow atd.
Nepočítejte s tím, že se u nově vzniklé stránky dokážete dostat na první pozice ve vyhledávání na vysoce konkurenční slovo. To nejde nebo by to byla extrémní náhoda!
Co vše může rozhodovat o tom, že se umístíte na předních místech ve vyhledávači Google:
- Kvalitní, ke klíčovému slovu relevantní obsah
- Přítomnost klíčového slova v URL, titulku, prvním odstavci...
- Pokrytí tématu (šířka a kvalita)
- Autorita domény (Domain Authority - DA)
- Autorita stránky (Page Authority - PA)
- Flow citací (kolik citací stránka získala, nejen z jiných webů, ale i jiných zdrojů, jakými jsou např. sociální sítě - může být pomocný hodnotící signál)
- Počet externích odkazů, které získala tato konkrétní URL
- Kvalita odkazového portfolia, z jakého obsahu, s jakým anchor textem, kde byl odkaz umístěn...
- Celková kvalita on-page faktorů - kvalitní titulky a Meta description mají vliv na CTR. Jejich relevance vůči obsahu zase bude ovlivňovat Bounce rate nebo případně Dwell-time (to také může ovlivňovat pozici v SERPu)
- X dalších hodnotících faktorů, které mohou mít vliv na umístění v SERP a které fungují jako celek
Na obrázku níže jsem analyzoval SERP na klíčové slovo "dárek pro muže". V analytickém nástroji pak vidím kombinace a velikosti různých faktorů u jednotlivých pozic ve výsledku vyhledávání Google.
Na prvních 10 místech se umístily stránky, jejichž nejnižší hodnocení v jednotlivých kritériích bylo:
LPS URL (Link Profile Strenght) - 17 (u 8. místa)
Domain Authority (DA) - 22 (u 9. místa)
Page Authority (PA) - 21 (u 9. místa)
Citation Flow (CF) - 3 (u 8. místa)
Trust Flow (TF) - 0 (u 8. místa)
Facebook Shares - 0 (nejen u 1. místa)
Alexa Rank - 1,2M (u 8. místa)
Externí odkazy na tuto URL - 2 (u 1. místa)
Počet odkazujících domén na tuto URL - 1 (u 1. místa)
Co z toho vyplývá? Na prvním místě se umístil web, na který míří nejméně domén, ale když už na něj odkazují, jsou důvěryhodné. Nicméně například 2. odkaz v pořadí SERP měl všechny hodnoty lepší, než první v pořadí, takže zcela evidentně rozhodují další kritéria, které budou spíše na straně on-page stránky.
Když si to shrneme, na 1. stránce SERP se nevyskytuje žádná nová stránka, žádný zázrak se nekoná. Všechny stránky ve výsledku vyhledávání mají pokročilou historii a s tím odpovídající autoritu napříč všemi ranky a hodnoceními.
K analýze SERP jsem použil aplikaci serpchecker.com
Jak na SEO
Jestli vás zajímá, "jak udělat SEO", můžete si přečíst, jak postupuji při SEO pracuji, jaké mám workflow, jaké používám nástroje a jak se z mého pohledu správně postupuje krok za krokem.
Závěr
Na první pozice ve vyhledávačích se můžete dostat, ale vždy to bude vyžadovat čas, trpělivost a poctivou práci. Máte-li nový web, bude velmi obtížné se probojovat na první pozice ve vyhledávačích.
Ale nic není nemožné a chce na to jít chytře.
Nemáte-li již, zvažte analýzu klíčových slov pro vaše stránky. Analýza vám ukáže nové cesty, které jsou schůdné v relativně krátkém čase. Tyto "ukryté" cestičky mohou přinést kýžené výsledky v době, než se zlepší všechny zbylé ukazatele. Mluvím samozřejmě o méně konkurenčních klíčových slovech se zajímavou hledaností.
Autor článku: Michal Binka (o autorovi)
Poslední aktualizace: 23.1.2019