Analýza klíčových slov pro eshop s módou (segment fashion / oblečení)

V tomto článku se můžete podívat na výstup z tvorby analýzy klíčových slov pro segment e-shopů s oblečením (módou, pro segment fashion). Oblečení a doplňky jsou e-commerce velmi oblíbeným artiklem a eshopů nabízejících tento sortiment vyrostlo za poslední roky nespočet.

video-skoleni-analyza-klicovych-slov

Pokud vás zajímá samotný postup, jak dokument vnikal, nahlédněte do článku Postup tvorby analýzy klíčových slov (klíčovky). Chcete-li tento postup naučit a aplikovat ho pro váš e-shop, pomůže vám s tím moje e-kniha Analýza klíčových slov: návod krok za krokem.

Konkurenčnost trhu e-shopů s módou

Trh s módou je prakticky nejkonkurenčnějším segmentem z celého e-commerce. Vypovídá o tom i statistika projektu Stav e-commerce v Česku, který provozuje Shoptet.

Nejčastější sortiment v českém e-commerce

Nejčastější sortiment mezi českými e-shopy zabírá segment oblečení a doplňky. Zdroj Stav e-commerce v ČR v roce 2018. Stav e-commerce v ČR v roce 2018 [online]. Copyright © Shoptet s.r.o. Všechna práva vyhrazena [cit. 12.09.2019]. Dostupné z: https://www.ceska-ecommerce.cz/

Jedním ze standardních komunikačních kanálů, které e-shopy s módou využívají, je SEO.

Řada z nich je v této oblasti na vysoké úrovni. Disponují analýzou klíčových slov, budují relevantní vstupní stránky a postupně rostou v organickém vyhledávání. A největší a nejúspěšnější e-shopy neinvestují pouze do reklamy, ale do všech zdrojů návštěvnosti, včetně optimalizace stránek pro vyhledávače.

Infografika Shoptetu k e-commerce s módou

Další zajímavý pohled na e-commerce s módou přináší infografika z Shopetu.

Infografika Shoptetu k e-commerce s módou

Zdroj infografiky: [online]. Copyright © Shoptet s.r.o. Všechna práva vyhrazena [cit. 13.09.2019]. Dostupné z: https://www.shoptet.cz/e-commerce-a-moda/

Jaké e-shopy s módou jsou nejúspěšnější v organickém vyhledávání

O tom, jak e-shopy s módou dokáží vytěžit organickou návštěvnost se můžete přesvědčit na obrázcích níže. I přesto, že nemáme přístup do analytiky návštěvnosti ostatních e-shopůch, dobře nám poslouží velké analytické nástroje. K tomu používám Ahrefs nebo Svatý grál od Collabimu.

Návštěvnost z vyhledávačů ZOOT.cz

Český projekt ZOOT.cz má odhadovanou návštěvnost z vyhledávačů 136.000 měsíčně. Web se rankuje na cca 36.900 klíčových slov.

zoot

Návštěvnost z vyhledávačů GLAMI.cz

Glami.cz se ve vyhledávačích rankuje celkem se 155.000 klíčových slov, měsíční organická návštěvnost dosahuje 586.000.

glami

Návštěvnost z vyhledávačů ZALANDO.cz

ZALANDO.cz je nový projekt, což je vidět i na grafu vzniku níže. I přesto se velmi rychle dokázal rankovat na 33.700 klíčových slov a dosahuje měsíční organické návštěvnosti 79.600.

zalando

historie-domeny-zalando

Podle historie odkazujících domén vidíme, že na Zalando.cz se začalo pracovat v polovině minulého roku.

Nejslabší organickou návštěvnost má Aboutyou.cz

Organicky nejslabším webem je Aboutyou.cz. I přesto, že se začátek projektu datuje do podobného data jako Zalando, evidentně na SEO pracoval menší nebo méně výkonný tým SEO specialistů.

aboutyou

SEO se bez analýzy klíčových slov dělat nedá

Výše uvedené výsledky (desetitisíce klíčových slov rankujících se (zobrazují se do pozice +60 nebo +100 pozice v SERPu) ve vyhledávačích a desetitisíce až statisíce návštěvníků měsíčně z vyhledávačů) nezískáte bez zásadní SEO analýzy - analýzy klíčových slov.

Analýza klíčových slov (klíčovka) je tím nejzásadnějším dokumentem, který tvoří základní odrazový můstek při optimalizací webových stránek.

SEO se bez analýzy klíčových slov nedá dělat koncepčně, dlouhodobě, strategicky a hlavně efektivně.

Analýzu klíčových slov dělám včetně klasifikace (kategorizace / dimenzí) jednotlivých klíčových slov a frází! Dělat klasifikaci je velmi pracná věc a dělá-li se poctivě, zabere i dvě desítky hodin. Proto cena za analýzu klíčových slov začíná na 19.990 Kč.

K čemu všemu je analýza klíčových slov dobrá:

  • Podklad pro architekturu webových stránek
  • Podklad pro tvorbu obsahové strategie
  • Podklad, na jaká klíčová slova a fráze se v SEO zaměřit
  • Identifikace vyhledávacích frází v řeči vašich zákazníků
  • Podklad pro správu PPC kampaní
  • Informace o existenci Landing Pages
  • Kompletní audit a revize aktuálního stavu SEO (pozice ve vyhledávačích, hledanosti...)
  • Identifikace SEO příležitostí (na co se zaměřit, jak dosáhnout "rychlého" úspěchu - díky identifikaci relevantních KW s velkou mírou hledanosti a nízkou konkurencí)
  • Analýza 3 přímých konkurentů, na jaká KW generují největší návštěvnost, jaké jejich stránky jsou úspěšné

Ukázka analýzy klíčových slov pro segment móda / fashion / oblečení

V tomto článku bych vám rád ukázal, jak má klíčovka pro segment módy vypadat, co všechno má obsahovat.

Sběr dat pro klíčovku (data mining)

Naše analýza obsahuje data z několika zdrojů. Cílem sběru dat je "vydolovat" co největší počet klíčových slov z vašeho webu nebo ze stránek přímé konkurence.

Analýza klíčových slov obsahuje data organické návštěvnosti a zdroje PPC kampaní následujících webů:

  • Zalando.cz - organic
  • Zalando.cz - PPC kampaně běžící na doméně
  • Zoot.cz - organic
  • Zoot.cz - PPC kampaně běžící na doméně
  • Glami.cz - organic
  • Glami.cz - PPC kampaně běžící na doméně
  • Aboutyou.cz - organic
  • Aboutyou.cz - PPC kampaně běžící na doméně
  • Bonprix.cz - organic
  • Bonprix.cz - PPC kampaně běžící na doméně

Už ze zdrojových dat získáme perfektní informace o nejúspěšnějších stránkách konkurence

Na obrázku vidíte první výstup z dolování dat od konkurence a to jsme ještě ani pořádně nezačali.

Vidíme všechna organická klíčová slova, na která se Glami.cz rankuje ve vyhledávačích. Můžeme si seřadit jejich nejúspěšnější klíčová slova podle teoretické návštěvnosti (výpočet počtu vyhledávání, pozice a předpokládaného CTR k dané pozici).

V tabulce je k dispozici také přesná URL, která je ke klíčovému slovu ve vyhledávačích přiřazené. Můžete se tak podívat na přesný obsah dané stránky.

V tabulce také najdete všechny reklamní sestavy PPC kampaní, které analyzované domény používají.

glami-organicka-navstevnost

Zdrojová data analýzy klíčových slov obsahují všechna klíčová slova, na které se ve vyhledávačích zobrazují naše analyzované domény.

 Základní statistická data z analýzy klíčových slov pro segment móda

  • Počet unikátních klíčových slov a frází (bez ohledu na hledanost): +75.000
  • Počet unikátních klíčových slov s hledaností nad 20/měsíc: +46.000
  • Počet kategorizovaných klíčových slov a frází (klastrovaná data): +15.000
  • Kategorizované parametry: značka, velikost, barva / vzor, délka, účel použití, délka rukávu, pro koho, roční období, cena, materiál, lokalita
  • Počet identifikovaných vstupních stránek (Landing pages): +7.000

Co obsahuje základní tabulka analýzy klíčových slov

Hlavní tabulka klíčových slov obsahuje následující hodnoty:

  • Klíčová slova a fráze
  • Prioritu (ta se mění podle preferencí e-shopu)
  • Zařazení KW do hlavní produktové kategorie
  • Vstupní stránka (Landing page) - doporučená vstupní stránka pro daný shluk klíčových slov
  • Parametry
    • Značka
    • Barva / vzor
    • Velikost
    • Délka
    • Účel použití
    • Délka rukávu
    • Pro koho
    • Roční období
    • Cena
    • Materiál
    • Lokalita
  • Štítky do Collabimu - připravené štítky pro import do Collabimu
  • Searches total - celkové hledaní daného KW (součet hledanosti Seznam.cz + Google.cz)
  • Competition Google CZ - konkurenčnost KW podle Google Ads
  • Searches Google CZ - hledanost KW v CZ Googlu
  • Searches Seznam.cz - hledanost KW na Seznam.cz
  • Sklik CPC (average) Seznam.cz - průměrná cena za proklik v reklamní síti Sklik
  • Total results Google CZ - celkový počet stránek v SERPu na dané KW
  • SERP Features Google.cz - rozšířené výsledky ve vyhledávání zobrazované u daného KW
  • Total results Seznam.cz - celkový počet stránek v SERPu na dané KW
  • SERP Features Seznam.cz - rozšířené výsledky ve vyhledávání zobrazované u daného KW
  • Hledanosti v jednotlivých měsících

Základní tabulka klasifikační analýzy klíčových slov.

Základní tabulka klasifikační analýzy klíčových slov.

Datové sestavy nad klíčovkou (kontingeční tabulky)

Nad samotnou analýzou klíčových slov jsou datové pohledy, aby tvůrcům webu ulehčily práci při rozhodování, které vstupní stránky se budou vytvářet nejdříve.

Analýza hledanosti kategorií

Přehled o hledanosti všech hlavních kategorií.

 analyza-kategorie

Přehled o hledanosti všech hlavních kategorií, seřazených dle hledanosti.

Každá z kontingečních tabulek (pohledů nad datasetem klíčových slov) obsahuje několik úrovní, které si můžete ikonkou + / - zobrazovat rozšířené pohledy. Na úrovně kategorie se tak můžete prokliknout do vstupních stránek, které by daná kategorie měla obsahovat (opět řazeno podle celkové hledanosti). Vstupní stránku si můžete dále rozkliknout až na úroveň klíčového slova, což je důležité pro tvorbu obsahu (copywritera).

kontingecni-tabulka-kategorie

Kontingeční tabulky jsou strukturované tak, aby se vám s nimi při tvorbě obsahu pracovalo co nejlépe. Z kategorie se prokliknete na všechny vstupní stránky, které do dané kategorie spadají. Následně se prokliknete na relevantní klíčová slova, které by se měla promítnout do obsahu dané vstupní stránky.

Seznam hlavních kategorií

Boty, Šaty, Trička, Batohy, Kabelky, Mikiny, Bundy, Hodinky, Plavky, Pěněženky, Kabáty, Košile, Kalhoty, Tenisky, Sandály, Oblečení, Legíny, Podprsenka, Pantofle, Brýle, Botasky, Tašky, Ledvinka, Obuv, Prádlo, Sukně, Svetry, Body, Kalhotky, Kraťasy, Kozačky, Vesty, Lodičky, Tepláky, Ponožky, Čepice, Overal, Náušnice, Pyžama, Dárek, Halenky, Kšiltovky, Pásky, Parfém, Sako, Župany, Trenýrky, Espadrilky, Žabky, Tílka, Džíny, Boxerky, Crossbody, Baleríny, Móda, Tuniky, Jeans, Polobotky, Šály, Šátky, Topy, Obleky, Rukavice, Mokasíny, Mikinové šaty, Sneakers, Polokošile, Čelenky, Náramky, Fashion, Holínky, Silonky, Sněhule, Klobouky, Slipy, Šortky, Pláštěnky, Roláky, Brašny, Punčocháče, Větrovky, Peněženky, Pásek, Pončo, Doplňky, Tričko šaty, Bermudy, Košilové šaty, Boty tenisky, Bombery, Svetr.

Analýza TOP vstupních stránek

Seznam všech relevantních vstupních stránek seřazených podle hledanosti. Ze vstupních stránek se můžete ihned prokliknout na klíčová slova z dané stránky.

analyza-top-vstupnich-stranek

Analýza TOP vstupních stránek podle objemu vyhledávání. Celkem analýza obsahuje přes 7000 vstupních stránek z oblasti módy.

Analýza značek

Seznam všech značek v analýze, seřazených podle hledanosti. Po rozkliknutí značky uvidíte relevantní vstupní stránky.

analyza-znacek

Analýza všech značek v datasetu.

Seznam všech značek (brandových dotazů a vstupních stránek) obsahuje následující značky

Adidas, Adler, Aldo, Arena, Armani, Armani Exchange, Armani Jeans, Asics, Astratex, Balmain, Barker, Baťa, Benetton, Birkenstock, Blauer, Bonprix, Boyfriend, Buffalo, Bugatti, Burberry, Burton, Calvin Klein, Calzedonia, Camper, Carrera, Caterpillar, CCC, Coach, Columbia, Converse, Crocs, crossbody, Deichmann, Desiqual, Destroy, Diadora, Diesel, DKNY, Dogo, Dolce Gabbana, Dr. Martens, Dunlop, Dynafit, Eastpak, Ecco, Elsa, Esprit, Fare, Fendi, Fila, Fly London, Fortnite, Fossil, Fred Perry, Froddo, Furla, Gabor, Gant, Gas, Geographical, Geox, Glami, Gucci, Guess, Hannah, Harley Davidson, Helly Hansen, Herschel, HM, Högl, Horsefeathers, Hugo Boss, Hunter, Husky, Champion, Kangaroos, Kappa, Kari Traa, Karl Lagerfeld, Keen, Lacoste, Lanvin, Lee Cooper, Legwood, Levis, Litex, Liu jo, Loap, Lonsdale, Love Moschino, Lowa, Mammut, Mango, Marvel, Meatfly, Melissa, Mellisa, Merell, Michael Kors, Mustang, Napapijri, Native, Nautica, New Balance, Nike, Nugget, Numoco, Oakley, Obag, Office, O'neill, Orsay, Palladium, Paris Hilton, Pepe Jeans, Pierre Cardin, Pinko, Pohoda, Polaroid, Police, Porsche, Prada, Prestige, Primigi, Puma, Quiksilver, Ralph Lauren, Reebok, Reima, Replay, Rieker, Roxy, S. Oliver, Salamander, Salewa, Salomon, Scarpa, Schekers, Scholl, Skechers, Slazenger, SNB, Snuggs, Sorel, Speedo, Steel, Stranger things, Tamaris, Tankiny, Teva, The North Face, Thrasher, Timberland, Tom Tailor, Tommy Hilfiger, Toms, Trasher, Triumph, Trussardi, UGG, Under Armour, Vagabond, Valentino, Vans, Versace, Vespa, Wrangler, Zaxy, Zoot, Zwei.

Analýza parametrů barva

Všechny jednotlivé parametry jsou také v kontingenčních tabulkách. Můžete se tak velmi rychle dozvědět, v jakých katetoriích má význam filtrovat produkty podle barev a vytvářet vstupní stránky obsahující barevné kombinace. Níže vidíte, v jakých všech kategoriích jsou vyhledávané parametry barevnosti, konkrétně v tomto případě bílé barvy.

analyza-parametr-barva

Jak s klíčovkou pracovat

Všechny možnosti, jak s analýzou klíčových slov pracovat popisuji v mé knize Analýza klíčových slov: návod krok za krokem.

Analýza klíčových slov je poměrně obsáhlá excelovská tabulka čítající řádově tisíce řádků klíčových slov a frází, poté až desítky sloupečků s hodnotami, které se vztahují k jednotlivým klíčovým slovům.

Po dokončení analýzy nastává neméně důležitá část práce. Musíme analýzu dokonale vytěžit a fakticky promítnout její zpracování do našich webových stránek.

Vím, že se workflow[1] řady SEO specialistů a konzultantů nebo případně majitelů webů bude lišit.

Já se snažím s analýzou klíčových slov pracovat následovně:

  1. Úprava architektury webu (tvorba správných kategorií, podkategorií, tvorba parametrických filtrů u jednotlivých kategorií). Jde o to vytvořit všechny vstupní stránky (Landing Pages) identifikované v analýze klíčových slov.
    V tomto bodu stačí stránky vytvořit (aby měly nadpisy úrovně H1, titulek, URL a samozřejmě produkty, jedná-li se o e-shop). Všechny nové vstupní stránky je potřeba logicky zakomponovat do stávající struktury stránek. Struktura (architektura) webu musí mít řád a být v ní pořádek.
  2. Tvorba nového obsahu nebo optimalizace stávajícího obsahu. Dle (byznysových) priorit a návštěvnosti začneme tvořit nový obsah (texty na vstupní stránky). Pakliže již na webu tyto stránky máme, provedeme u nich optimalizaci (vylepšení všech hodnotících faktorů na stránce – titulek, popisek, kvalita a rozsah textu, rozšíření o relevantní klíčová slova a fráze z analýzy klíčových slov.
  3. Interní linkbuilding. Po dokončení konkrétní části obsahu (kategorie / tématu) provedeme interní linkbuilding. Na vytvořený obsah vytvoříme vnitřní odkazy z jiného, již existujícího obsahu (dává-li to smysl, tzn. je tam tematický důvod to udělat).
  4. Optimalizace stávajícího (již existujícího) obsahu. Tento bod je míněn tak, že již vybudovaný obsah můžeme dále vylepšit, rozšířit a doplnit o další relevantní obsah. Na těchto stránkách můžeme vylepšovat další ON-PAGE faktory, jako jsou titulky stránky, popisky, vnitřní prolinkování atd.). Při „dooptimalizaci“ bych postupoval podle následujícího postupu:
  • Optimalizace KW umístěných na Google na 4.–10. pozici
  • Optimalizace KW na Seznam na 4.–10. pozici
  • Optimalizace KW na Google na 11.–30. pozici
  • Optimalizace KW na Seznam na 11.–30. pozici
  • Optimalizace KW na Google na 31.–60. pozici
  • Optimalizace KW na Seznam na 31.–60. pozici
  • Stránky, které zhoršily svoji pozici v SERP
  • Stránky bez změny pozice v SERP
  1. Obsahový marketing, tzn. tvorba dalšího rozšiřujícího obsahu v blogu / magazínu nebo jiných částech webových stránek.

Je zcela přirozené, že dospějete k jinému pořadí priorit nebo vás napadne jiný postup, který já zde nezmiňuji. To je zcela v pořádku. Postup využití analýzy klíčových slov by měl být vždy v souladu s vaší celkovou strategií a prioritami.

[1] Workflow (pracovní postup, technologický postup) je schéma provádění nějaké komplexnější činnosti (procesu), rozepsané na jednodušší činnosti a jejich vazby. Obvykle se tímto pojmem popisuje technologie řízení podniků, projektů či zpracování dokumentů. Zdroj: Workflow – Wikipedie. [online]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Workflow

Vyhodnocování, porovnání s konkurencí

Doporučuji celý dataset relevantních klíčových slov sledovat v Collabimu. Můžete tak monitorovat pozice pro jednotlivá klíčová slova, porovnávat vaši situaci s konkurencí, sledovat výkon jednotlivých vstupních stránek.

Na obrázku níže tak můžete vidět, jak si jednotlivé domény (zoot.cz, glami.cz, aboutyou.cz a zalando.cz) vedou u vstupní stránky s názvem Trička Tommy Hilfinger.

Organicky nejúspěšnější weby budou pokrývat co největší počet vstupních stránek, u nich budou pokrývat  maximum KW se snahou se rankovat co nejvýše. V tomto případě je vidět jasná organická dominance Glami.cz-

collabim

Užitečné odkazy k pojmu analýza klíčových slov

Chcete detailní postup tvorby analýzy klíčových slov?

E-kniha analýza klíčových slovE-kniha Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem, je praktickým tutoriálem, jak postupovat při tvorbě a zpracování analýzy klíčových slov pro SEO (optimalizaci stránek pro vyhledávače). Dává jasný návod, jak se získanými daty naložit v praxi, jak využít jejich potenciál na maximum.

Kniha vás naučí a provede procesem:

Pro lepší pochopení a zažití postupu ukazuji celý proces tvorby analýzy na konkrétním příkladu existujícího e-shopu.

Knihu si můžete objednat na stránce Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem.

Zdroje k článku

Stav e-commerce v ČR v roce 2018. Stav e-commerce v ČR v roce 2018 [online]. Copyright © Shoptet s.r.o. Všechna práva vyhrazena [cit. 12.09.2019]. Dostupné z: https://www.ceska-ecommerce.cz/

Site Explorer by Ahrefs: Competitive Analysis Tool For SEO. Ahrefs - SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Copyright © 2019 Ahrefs Pte. Ltd. [cit. 12.09.2019]. Dostupné z: https://ahrefs.com/site-explorer/overview/v2/subdomains/live?target=zoot.cz

[online]. Copyright © Shoptet s.r.o. Všechna práva vyhrazena [cit. 13.09.2019]. Dostupné z: https://www.shoptet.cz/e-commerce-a-moda/

 

Zpět do obchodu