PQ (Page Quality Rating). Důležité parametry v hodnocení kvality stránky Googlem

Page Quality Rating (PQ) používá Google k hodnocení kvality webu. Je to vnitřní hodnocení algoritmů vyhledávače, které "ohodnocuje" celou řadu parametrů webové prezentace.

Pro přehlednost použijeme vizualizaci Googlu, která má tvar horizontální úsečky, na které si můžete představit posuvného jezdce, který jezdí mezi úrovní kvality webu od Lowest (nejnižší) až po Highest (nejvyšší).

Hodnocení kvality stránek od Googlu

Zdroj obrázku: Google General Guidelines Overview: Search Quality Rating Program

 

Podle čeho Google hodnotí kvalitu stránky - nejdůležitější aspekty

  1. Vystihnutí skutečného účelu stránky. Webové stránky nebo stránky bez jakéhokoli užitečného účelu, včetně stránek, které jsou vytvářeny bez pokusu pomoci uživatelům, nebo stránky, které potenciálně šíří nenávist, způsobují škodu, nebo dezinformují nebo klamou uživatele, by měly dostat nejnižší rating. Žádné další posouzení není nutné.
  2. V opačném případě je hodnocení Page Quality (dále jen PQ) založeno na tom, jak dobře stránka dosahuje svého cíle pomocí kritérií uvedených v
    následující části na stránkách s nejnižší, nízkou, střední, vysokou a nejvyšší kvalitou.

Hodnocení kvality stránky: Nejdůležitější faktory

Zde jsou nejdůležitější faktory, které je třeba zvážit při výběru celkového hodnocení kvality stránky:

  • Účel stránky
  • Odbornost, autoritativita, důvěryhodnost: Je to důležitá kvalitativní charakteristika.
  • Kvalita hlavního obsahu a jeho množství: Hodnocení by mělo být založeno na vstupní stránce URL (Landing Page) vyhledávacího dotazu.
  • Informace o webu / informace o tom, kdo zodpovídá za MC (Main Content = hlavní obsah, dále jen MC). Najít informace o webu byste měli stejně pohodlně a hladce, jako jste našli MC.
  • Reputace / pověst webové stránky a toho, kdo je za ni zodpovědný.

Stránky s vysokou kvalitou

Vysoce kvalitní stránky existují téměř pro jakýkoliv účel. Ať už poskytujete informace o možnostech vyjadřování umělců nebo když poskytujete informace budoucímu zákazníkovi na vašem eshopu.

Co ale dělá stránku s vysokou kvalitou? Stránka s vysokou kvalitou by měla mít prospěšný účel a tento cíl dobře dosáhnout.

Stránky vysoké kvality mají následující vlastnosti:

  • Vysoká úroveň odbornosti, autority a důvěryhodnosti (E-A-T).
  • Uspokojivé množství kvalitního MC, včetně popisného nebo užitečného titulku
  • Uspokojivé informace o webu a / nebo informace o tom, kdo odpovídá za webové stránky. Pokud je stránka primárně pro nákup nebo zahrnuje finanční transakce, pak by měl mít uspokojivé informace pro zákazníky (pro možnosti kontaktu, reklamace, položení dotazu).
  • Pozitivní pověst internetových stránek pro webové stránky, na kterých je publikován MC na stránce. Pozitivní pověst tvůrce MC, pokud se liší od autora webových stránek.

Jaké je uspokojivé množství vysoce kvalitního hlavního obsahu

Kvalita hlavního obsahu je jedním z nejdůležitějších kritérií hodnocení kvality stránek a poukazuje tak na splnění E-A-T. Obecně platí, že abyste vytvořili kvalitní hlavní obsah, musíte do přípravy obsahu zapojit alespoň jednu z následujících věcí: čas, úsilí, odbornost a talent.

U novinových článků a informačních stránek musí být hlavní obsah vysoce kvalitní, věcně přesný, téma musí být podpořeno odborným konsenzem tam, kde takový konsensus existuje.

Pro každou stránku, kterou si vyhodnocujete, věnujete několik několik minut obsahu předtím, než vyvodíte a sepíšete závěr. Přečtěte si článek, sledujte video, prozkoumejte obrázky, použijte kalkulačku pro ověření výpočtu atd.

Pamatujte si, že hlavní obsahová stránka má také různé funkce (např. skripty) a dodatečné funkce stránky, a proto je nutné vše důkladně vyzkoušet. Například pokud je stránka produktovou stránkou internetového obchodu, vložte alespoň jeden produkt do košíku, abyste se ujistili, že je nákupní košík funkční. Pokud je stránka online hra, zahrejte si několik minut.

Účel stránky vám pomůže určit, jaký vysoce kvalitní obsah pro danou stránku máte. Například vysoce kvalitní informační stránky by měly být věcně přesné, jasně psané a komplexní. Vysoce kvalitní nákupní obsah by měl umožňují uživatelům najít výrobky, které chtějí, a snadno nakupovat produkty.

Věcná správnost neznamená, že byste nemohli na stránce použít humor nebo satiru, to určitě ne.

Množství obsahu potřebné pro označení stránky jako kvalitní závisí na tématu a účelu stránky. Kvalitní stránka s širokým záběrem tématu s množstvím dostupných informací bude mít více obsahu než kvalitní stránka, která bude řešit užší téma.

Příklad dobře obsahově zpracované stránky uvádí Google stránku z Wikipedia o Sibiřském husky. Sibiřský husky (plemeno psa) je úzké téma. Ačkoli tato vstupní stránka encyklopedie má méně hlavního obsahu než některé stránky encyklopedií se širšími tématy, má dostatečné množství jasně psaných, vysoce kvalitních textů k danému tématu.

SiberianHusky_Wikipedia2 

Další příklad kvalitního obsahu představuje stránka eshopu s mixérem. Tato nákupní stránka na renomovaném nákupním webu má uspokojivé množství vysoce kvalitního obsahu. Stránka poskytuje specifikace produktu výrobce, stejně jako originální informace o výrobku, více než 90 uživatelských recenzí, informace o odeslání a případném vracení zboží, více snímků produktu atd. I přesto, že některé informace nejsou na první pohled vyditelné a jsou skryty pod tlačítky (např. technické detaily a pod.), stále jsou tyto informace považovány za hlavní obsah.

Jasné a uspokojující informace o webových stránkách: Kdo je zodpovědný a zákaznický servis

Pochopení, kdo je zodpovědný za webové stránky, je důležitou součástí hodnocení E-A-T u většiny typů webových stránek. Stránky s vysokou kvalitou hodnocení by měly mít jasné informace o provozovateli, aby uživatelé cítili, že stránce mohou důvěřovat.

Množství informací potřebných pro hodnocení E-A-T závisí na typu webových stránek. Například webové stránky YMYL vyžadují vysoký stupeň důvěry, takže obecně potřebují uspokojivé informace o tom, kdo je za obsah odpovědný.

Stránky s nejvyšší kvalitou

Stránky s nejvyšší kvalitou jsou vytvořeny tak, aby sloužily prospěšnému účelu a velmi dobře dosáhly svého účelu. Rozlišení mezi Vysokou a Nejvyšší kvalitou je založen na kvalitě a množství hlavního obsahu, stejně jako na úrovni reputace a E-A-T.

Co dělá stránku stránkou nejvyšší kvality?

Co dělá stránku nejvyšší kvality? Kromě atributů stránky s vysokou kvalitou musí stránka nejvyšší kvality mít alespoň jednu z následujících charakteristik:

  • Velmi vysoká úroveň odbornosti, autority a důvěryhodnosti (E-A-T).
  • Velmi uspokojivé množství vysoce kvalitní nebo nejvyšší kvality MC.
  • Velmi pozitivní pověst internetových stránek pro webové stránky, které jsou odpovědné za MC na stránce.
  • Velmi pozitivní reputace tvůrce MK, pokud se liší od tvůrce webových stránek.

Obsah stránek nejvyšší kvality

Obsah stránky ve vysoké nebo nejvyšší kvalitě je charakterizován vysokým stupněm času, úsilí a zejména odbornosti, talentu a dovedností. Velmi kvalitní
MC mohou být vytvořeny odborníky, nadšenci nebo dokonce i lidmi s každodenními zkušenostmi. Normy Googlu jsou závislé na účelu stránky a typu obsahu.

Nejvyšší hodnocení může být oprávněné pro stránky s uspokojivým nebo komplexním množstvím velmi kvalitního hlavního obsahu.

A jako vždy platí, že pro stránky nejvyšší kvality je požadována velmi vysoká reputace a vysoká úroveň E-A-T.

Ukázka nejvyšší kvality stránky u eshopu

Protože optimalizace dělám z největší části pro eshopy, přidám zde příklad nejvyššího hodnocení stránky Googlem u jednoho eshopu. 

Proč je tato stránka hodnocena nejvyšší známkou kvality:

  • Velmi vysoká úroveň E-A-T pro tento účel stránky
  • Velmi pozitivní pověst (web)
  • Uspokojivé nebo komplexní množství vysoce kvalitního hlavního obsahu

Účelem této stránky je poskytnout informace návštěvníkům a umožňují jim nakupovat a specifický typ školního batohu. Stránka poskytuje mnoho užitečných informací o produktech, stejně jako 600 uživatelských recenzí.

Vzhledem k tomu, že obchod tento batoh vyrábí, jsou odborníci na tento typ výrobku, tuto stránku tedy vytvořili a mají vysokou autoritu (vědí, o čem píší). Navíc toto obchod má velmi dobrou pověst jako výrobce jednoho z nejkvalitnějších a nejpopulárnějších školních batohů na trhu

Nejvyšší hodnocení kvality stránky

Zaujala vás problematika hodnocení kvality webových stránek ze strany Googlu? Chcete se podívat na více příkladů? Chcete se podívat na opačnou stranu pólu a přečíst si o špatně a nízko hodnocených webových stránkách? Nahlédnout můžete do celé analýzy společnosti Google.

 

 

Autor článku: Michal Binka (o autorovi)

Poslední aktualizace: 14.1.2019