Google PageRank
Zajímáte se o SEO už nějaký ten rok? Tak to si pravděpodobně vzpomínáte na Google PageRank (někdy nesprávně uváděný jako Page Rank) a jeho měření pomocí Google Toolbaru.
Zdroj obrázku: RIP Google PageRank score: A retrospective on how it ruined the web
Google PageRank ukazoval hodnocení stránky z pohledu algoritmu Googlu na škále od 0 do 10 bodů, přičemž 10 byla nedosažitelná meta těch "nejkvalitnějších" webových stránek.
Google oficiálně ukončil podporu Toolbaru v roce 2016, ale jeho podpora přestala fungovat již mnohem dříve. Pracovník Googlu, Gary Illyes, ovšem potvrdil, že Google PageRank k hodnocení stránek stále využívá (je důležitý SEO Ranking Factor) a odkázal na prapůvodní studii zakladatelů Googlu Sergeye Brina a Lawrence Page The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine. Na přednášce v Singapuru opět Gary potvrdil, že Google PageRak je stále součástí algoritmu hodnocení webových stránek.
Zdroj: Twitter, příspěvek Garyho Illyese
Co je Google PageRank?
PageRank (PR) je matematický vzorec, který posuzuje „hodnotu stránky“ pohledem na množství a kvalitu dalších stránek, které na ni odkazují. Jeho účelem je určit relativní důležitost dané webové stránky v internetové síti.
Spoluzakladatelé společnosti Google Sergey Brin a Larry Page v roce 1997 navrhli PageRank jako součást výzkumného projektu na Stanfordské univerzitě. Jejich motivaci popsali takto:
„Naším hlavním cílem je zlepšit kvalitu webových vyhledávačů.“
PageRank si kladl za cíl vyřešit to, že vracené výsledky vyhledávání ne vždy odpovídaly hledanému dotazu. Problém byl často v tom, že indexovaný obsah kvalitativně neodpovídal požadavkům uživatelů. Proto se zakladatelé Googlu rozhodli, že využijí „citačního (odkazového) profilu webu“, který měl pomoci ohodnotit předpokládanou kvalitu stránky.
Tato myšlenka byla inspirována tím, jak vědci ohodnocují důležitost svých vědeckých prací. Čím více relevantních a kvalitních zdrojů na ně míří, tím vyšší hodnotu vytvořený článek má. Sergey a Larry vzali tento koncept a aplikovali ho do hodnocení webových stránek. Koncept byl natolik účinný, že v určité formě funguje při hodnocení stránek do dnešního dne.
Jak funguje Google PageRank?
Detailní popis, jak funguje Google PageRank, najdete v práci zakladatelů Google Sergeye Briana a Larryho Page The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine.
Základní premisa je tato:
Předpokládáme, že stránka A má stránky T1 až Tn, které na ni odkazují (tj. jsou citovány). Parametr d je "tlumící" faktor, který lze nastavit mezi 0 a 1. Obvykle nastavíme d na 0,85. Další informace o d naleznete v další části. Také C (A) je definován jako počet odkazů, které vycházejí ze stránky A. PageRank stránky A je uveden následovně:
PR (A) = (1 ‐ d) + d (PR (T1) / C (T1) +… + PR (Tn) / C (Tn))
Všimněte si, že PageRanks tvoří rozložení pravděpodobnosti na webových stránkách, takže součet všech webových stránek “PageRanks bude jeden.
Nyní trošku jednodušeji.
Google při výpočtu PageRanku webové stránky zohledňuje tři faktory, kterými jsou:
- Množství a kvalita příchozích odkazů
- Počet odchozích odkazů na každé propojovací stránce
- PageRank každé propojovací stránky
Řekněme, že stránka C má dva odkazy: jeden ze stránky A a jeden ze stránky B. Stránka A je silnější než stránka B a má také méně odchozích odkazů. Tyto informace vložte do algoritmu PageRank a získáte PageRank stránky C.
Zdroj: https://ahrefs.com/blog/google-pagerank/
Proč Google přestal PageRank zobrazovat?
Jednoduše proto, protože se stránky začaly posuzovat mnohem více komplexněji a samotný PageRank tak byl zavádějící pro majitele stránek i pro samotné SEO specialisty. Cílem také bylo zabránit odkazovému spamu, který se vyvinul do obřích rozměrů.
V roce 2005 společnost Google ve spolupráci s dalšími významnými vyhledávači zavedla atribut „nofollow“. To vyřešilo spam komentáře různých blogů tím, že umožnilo webmasterům zastavit přenos PageRank přes konkrétní odkazy.
Existují v dnešní době alternativy k PageRanku?
Oficiální hodnocení stránek ze strany vyhledávačů nejsou. Různé analytické nástroje však přišly s vlastními hodnoceními, které se zakládají na jejich vlastních algoritmech. Např. Ahrefs používá Domain raiting a URL raiting, další SEO nástroj, MOZ, zase používá pojem Domain authority.
Poslední aktualizace článku: 15.7.2019
Autor: Michal Binka
Zdroje k článku:
Google PageRank is NOT Dead: Why It Still Matters. Ahrefs - SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Copyright © 2019 [cit. 15.07.2019]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/google-pagerank/
RIP Google PageRank score: A retrospective on how it ruined the web - Search Engine Land. Search Engine Land - News On Search Engines, Search Engine Optimization (SEO) & Search Engine Marketing (SEM) [online]. Copyright © 2019 Third Door Media, Inc. All rights reserved. [cit. 15.07.2019]. Dostupné z: https://searchengineland.com/rip-google-pagerank-retrospective-244286