Analýza webových stránek

Co neměříte, neřídíte. I proto patří analýza webových stránek k základním úkolům v procesu postupného vylepšování a růstu každého webového projektu.

Problematika webové analytiky je velmi komplexní a zahrnuje celou řadu činností a pohledů.

K analýze stránek a jejich výkonu můžete použít analytické nástroje, které popisuji na stránce SEO nástrojeNíže uvádím seznam těch nejdůležitějších nebo obecně nejznámějších SEO nástrojů.

Analýza zpětných odkazů a off-page faktorů

Ahrefs.com je známá sada nástrojů pro analýzu zpětných odkazů a SEO analýzu. V současné době odděluje Ahrefs od zbytku dalších podobných služeb největší základna živých odkazů, obrovský indexu a nerychlejší obnova indexu. Ahrefs má ambici nahradit několik nástrojů a stát se základním online nástrojem pro SEO.

OpenLinkProfiler - analýza zpětných odkazů mířící na váš web (zdarma). 

Broken link chcecker - nástroj na kontrolu špatných odkazů na vašem webu. Robot zkontroluje všechny odkazy, jsou-li funkční, nezměnila-li se cílová stránka atd.

Nástroj pro analýzu zpětných odkazů a nefunkčních odkazů (zdarma) - jednoduchý nástroj na analýzu zpětných odkazů 

WhiteHat Komentátor - malá utilitka, která vyhledá diskuzní fóra a možnosti komentářů na vybrané klíčové slovo. Hodí se to pro budování zpětných odkazů v diskuzích (pozor na zakázané techniky).

Distancování se od odkazů v Google Search Console - pakliže na vás odkazuje stránka, která vám více škodí, než pomáhá, můžete se od takového zpětného odkazu distancovat přímo Google Search Console.

Analýza návštěvnosti

Google Analytics je nejrozšířenější služba na monitorování návštěvnosti webových stránek. Odhaduje se, že nasazený měřící kód od Google Analytics má až 50% všech webových stránek na světě. Díky GA můžete sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů, konverze, prodeje atd. V SEO bychom měli sledovat různé výkonnostní metriky KPI, a právě v tom nám pomůže Google Analytics.

Nástroje a přehledy služby Google Search Console vám pomohou měřit návštěvnost a výkon vašich stránek ve Vyhledávání, opravit problémy a zajistit, aby váš web ve výsledcích Vyhledávání Google vyniknul.

Analýza on-page faktorů

Aplikace ContentKing nabízí SEO audit, monitoring, upozornění, sledování historie změn, přehledy a reportování. Funkčnost si můžete vyzkoušet ve zkušební verzi na 14 dní. Chcete-li se dozvědět něco více o SEO, můžete navštívit SEO akademi ContentKingu.

Britská SEO agentura a tvůrce nástroje pro on-page analýzu webu. Společnosti vyvinula software Screaming Frog SEO Spider, kterému důvěřují tisíce SEO specialistů a SEO agentur po celém světě. Používá se převážně pro technické SEO audity. Stáhnout lze zdarma, za příplatek dostanete pokročilejší funkce a odstraní se limity.

Analýza rychlosti načítání stránky

Pingdom Tools - nástroj na měření rychlosti webových stránek.

Google test rychlosti načítání a vykreslování stránky - zjistěte, jak rychle se stahují a vykreslují vaše stránky. Součást technické analýzy SEO.

Analýza klíčových slov a obsahu

Collabim je dle informací na jeho stránkách nejpoužívanější SEO nástroj v ČR. A já o tom nemám důvod pochybovat, sám ho používám absolutně nejvíce ze všech českých nástrojů. Více o Collabimu se dočtete v SEO nástrojích. Collabim měří pozice klíčových slov ve vyhledávačích, dokáže vyhledávat podobná klíčová slova, dokáže zjišťovat PPC reklamy na dané výrazy, zvládá jednorázové analýzy, vyhledává odkazové příležitosti (pro budování zpětných odkazů), přináší analýzu konkurenčních webů. Název Collabim je zkratkou COLLaboration OInternet Marketing.

Chcete Collabim vyzkoušet na první 3 měsíce se slevou 50%? Pak jděte na stránku Collabim sleva 50%.

Marketing Miner je online nástrojem, který zprostředkovává marketingovým specialistům získávání dat, důležitých pro jejich rozhodování v oblasti online marketingu. Během prvních 3 měsíců existence nové verze (která startovala od nuly) si získal přízeň mezi více než tisíci českými specialisty, kteří se stali aktivními uživateli. Aplikace měří pozice ve vyhledávačích Google a Seznam, zjišťuje hledanost klíčových slov, kontroluje indexaci stránek, hromadně získává data o URL ze služby Majestic, kontroluje hreflag, kontroluje strukturovaná data, pomáhá s kategorizací dat při klíčovce (místo ručního třídění v Excelu nebo OpenRefinu). Obsahuje i další funkcionality, viz návody Marketing Mineru.

Analýzy pro další drobné optimalizace

Google SERP Snippet Optimization Tool - vizualizace SERP Googlu, pro optimalizaci délky a vzhledu Titule a Metapopisku

Generátor UTM značek - Tento nástroj umožňuje snadno přidávat parametry kampaně do adres URL, abyste mohli sledovat vlastní kampaně v Google Analytics.

Google optimalizace pro mobilní stránky - zkontrolujte si, jestli je vaše stránka optimalizovaná pro mobilní zařízení (responzivní design).

Pomocník pro práci se značkami strukturovaných dat - vygeneruje html kód na základě vámi označených částí na stránce. Nápověda k značkám (Markup)

Nástroj na otestování robots.txt