Bude chodit kovářova kobyla bosa? Případová studie: SEOPRAKTICKY.CZ

I SEO konzultant by si měl své webové stránky hýčkat a usilovat o přední příčky ve vyhledávačích na relevantní klíčová slova. Podívejte se na to, jak jsem optimalizoval SEOPRAKTICKY.CZ. Můžete se tak podívat na návod, jak na SEO krok za krokem.

SEOPRAKTICKY

Výchozí situace

Na začátku roku 2019 jsem se rozhodl, že mnou nabité zkušenosti z oblasti SEO (optimalizace pro vyhledávače) budu nabízet, jako standardní SEO konzultant.

Protože se SEO zabývám opravdu už mnoho let, věděl jsem přesně, co za služby budu chtít nabízet.

Nicméně, pro správnou architekturu webu, která mi do budoucna umožní budovat vlastní obsah, který je relevantní k problematice, je nutné udělat si Analýzu klíčových slov.

Vhledem k tomu, že jsem se rozhodl pro platformu SHOPTET, neřeším příliš technické aspekty kódování, použitelnost v mobilních telefonech, zabezpečení webu přes HTTPS atd. (defaultně je vše pořešeno ze strany SHOPTETU).

První eshop nabízející SEO služby online oficiálně odstartuje svoji činnost 1.2.2019.

Obecné cíle SEO (optimalizace stránek pro vyhledávače)

Pakliže děláme optimalizaci jakýchkoliv stránek, měli bychom usilovat o následující cíle (v v případě SEOPRAKTICKY.CZ tomu nebude jinak)

  1. Nárůst organické návštěvnosti
  2. Posun v pozicích sledovaných klíčových slov
  3. Konverze a Leady
  4. Co nejnižší (nebo přijatelná) Bounce Rate
  5. Průměr stránek na návštěvu
  6. Řešit stránky s nepřiměřenou mírou opuštění
  7. Crawl errory

Více o KPI ukazatelích v SEO si můžete přečíst v mém článku KPI - klíčové ukazatele výkonnosti.

Cíle pro optimalizaci eshopu SEOPRAKTICKY.CZ

Nyní ke konkrétním cílům.

  • Nárůst organické návštěvnosti - u nového projektu je to vždy s organicem obtížné, ale ne nemožné. To, aby vás vyhledávací roboti našli, trvá dny. Do indexu se dostanete relativně rychle. Jak se říká, chytrému napověz, hloupému pomoz, proto Seznamu nově přidávané stránky postupně posílám do indexu (a pak to jde rychle i na Seznamu). Vím, že ti nejlepší SEO konzultanti dosahují organické návštěvnosti (po letech existence stránek a budování obsahu) v řádu stovek. Nejznámější SEO konzultanti mají odhadovanou organickou návštěvnost kolem 900 návštěv měsíčně. Přeci jen se pohybujeme v úzkém oboru, proto si cíl na měsíc únor stanovuji na 100 organických návštěv. Na konci roku 2019 chci mít 1000 organických návštěv měsíčně.
  • Posun v pozicích sledovaných klíčových slov - celkem mám v klíčovce 321 klíčových slov, s prioritou č. 1 jich je 111. To jsou moje hlavní klíčová slova, která jsou nejvíce konverzní. Prioritu č. 2 má 22 slov a prioritu č. 3 má 166 klíčových slov. Priorita č. 3 jsou slova související s oborem. Cílem je pracovat na obsahu v rámci obsahové strategie a s ohledem na ni získávat postupně landing pages pro klíčová slova a následně je posouvat v organicu směrem k vysněnému Olympu.
  • Konverze a Leady - celé snažení o získání organické návštěvnosti vede samozřejmě k primárnímu cíli každého podnikatele. Ke konverzi, k leadům a k budování povědomí o značce (Brand Awareness).
  • Co nejnižší (nebo přijatelná) Bounce Rate - buduji kvalitní obsah, obsáhlý, hodnotný. Proto pevně věřím, že se moje Bounce Rade bude držet pod 60%.
  • Průměr stránek na návštěvu - můj web je poměrně plochý a obsahu není nekonečno. Budu rád, když průměr stránek na návštěvu bude 2,5 - 3.
  • Řešit stránky s nepřiměřenou mírou opuštění - tento ukazatel budu měsíčně monitorovat
  • Crawl errory - důležitý bod, který za mě hlídá Google Search Console.

Pro objektivní měření vždy doporučuji vyloučit IP adresy všech lidí, kteří na projektu pracují. 

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je základem pro koncepční a dlouhodobé budování relevantního obsahu, ale je to i informace o nabídce služeb konkurence. Zjistíte, na jaké výrazy je konkurence dobře dohledatelná, co tvoří zdroj jejich organické návštěvnosti.

V neposlední řadě vám klíčovka pomůže s návrhem informační architektury, tzn. jaké kategorie a sekce byste na webu měli mít. Z analýzy klíčových slov jsem po očištění všech dat získal 321 relevantních klíčových slov, které souvisí s problematikou SEO. Klíčová slova jsou rozděleny do 4 skupin podle priorit, které odráží jejich význam a hodnotu pro záměr projektu.

Analýza klíčkových slov náhled

Analýza konkurence

Nemohl jsem vynechat ani analýzu konkurence, jak moc SEO konzultanti a SEO agentury řeší optimalizaci svých stránek pro vyhledávače. Asi si řeknete, že profesionální SEO konzultant by měl být dohledatelný na zásadní klíčová slova, které přímo souvisí s je ho hlavní nabídkou služeb, ale i k mému překvapení tomu tak není.

Analýza ukazuje na grafickém koláči, kolik z mé analyzované databáze relevantních klíčových slov je u každého SEO konzultanta nebo agentury na pozici 1-20 ve vyhledávači Google, případně Seznam. Červená část grafu pak ukazuje "prostor pro zlepšení", tzn. na jaké procento relevantních klíčových slov nejste v TOP 20.

Samozřejmě, někdo může cílit pouze na výklenek výrazů, to je v pořádku. Ale nebylo vůbec neobvyklé, že SEO specialista fungující na trhu několik let nebyl v TOP 20 na ani jedno klíčové slovo!!! Od takového "odborníka" bych si asi optimalizaci nechtěl objednat (máte-li na sobě výsledek 0, jaký asi uděláte pro někoho jiného).

Analýza konkurence SEO konzultanti

Jak si vedou SEO konzultanti a SEO agentury na 320 relevantních klíčových slov se svými stránkami.

 

Dělám si analýzu konkurentů u všech projektů, dívám se na Rankings Distributions (prakticky analýza tržního podílu, kdo z konkurentů se na sledované KW umísťuje v TOP3, TOP 10, TOP 20 a TOP 100. Pod obrázkem se dočtete, že SEO služby může nabízet i někdo (na SHOPTETU, NAVOLNENOZE...), dokáže optimalizovat 6 KW do TOP100, nic víc, nic míň.

 SEO-konkurence

Na začátku je dobré si ohodnotit i konkurenci. No divili byste se, jak někteří konkurenti mají optimalizované své weby. No nebudu nikoho jmenovat, ale jsou i takoví SEO konzultanti, kteří nejsou ve vyhledávačích dohledatelní ANI NA JEDNO RELEVANTNÍ KLÍČOVÉ SLOVO ze 150 nejrelevantnějších klíčových slov!

Analýza on-page faktorů

Webové stránky jsou nové, i přesto se při důkladné analýze on-page faktorů dá najít pár chyb. Když tvoříte obsah, přejmenováváte URL, lehce se stane, že některý odkaz nepřesměrujete na 303 nebo uděláte jakoukoliv jinou chybu. I proto jsem "hotový" web podrobil důkladné on-page analýze.

Analyza on-page faktoru seoprakticky

Analýza on-page faktorů SEOPRAKTICKY.CZ. Varování a poznámky jsou drobná upozornění na věci, které se nedají opravit. Jsou to např. soubory, které jsou blokovány robots.txt (např. login stránka, formuláře apod.).

 

Posun na přední místa ve vyhledávačích

Na Seznamu vidím vždy výsledky rychleji. Je to i proto, že Seznam dává spíš jen na obsah a tolik nezohledňuje autoritu a historii. Proto se mi už po 14. dnech od startu webu dostat na 1. místo na v této oblasti velmi zajímavý výraz SEO 2019 (k datu 29.1.2019).

seo 2019

Report výsledků optimalizace

Každý měsíc zobrazím reálné výsledky. Stránka byla založena (vznikla) 6.1.2019. Během ledna jsem nahodil první obsah, takže prvním "ostrým" měsícem v provozu bude měsíc únor. Začátkem března 2019 zveřejním první výsledky optimalizace stránek SEOPRAKTICK.CZ.

únor 2019

Meziměsíčně +?%

 

V měsíci březnu se začnou realizovat první optimalizace. Na základě analýzy klíčových slov bude vydefinována obsahová strategie. I přesto, že v březnu se začnou upravovat a přidávat první texty, stejně věřím, že dojde ke znatelnému posunu v organicu.

Sledované KPI se vstahují výhradně na organickou návštěvnost (návštěvnost z vyhledávačů:

  • Organická návštěvnost únor: ?
  • Meziměsíční nárůst leden - únor: ?%
  • Bounce rate organic: ?%
  • Počet stránek na návštěvu: ?

Pozn: podrobný report o posunu konkrétních pozic s ohledem na konkurenci nezveřejňuji.